Fem träningsformer vi kanske får se mer av

Punk rope

Man glömmer aldrig sitt barnasinne. Denna träningsmetod kommer garanterat att skaka fram ett och annat minne från skolgården – och förhoppningsvis få dig i god form också. Punk rope breder ut sig över USA och har nyss landat i Storbritannien också. Och den som någonsin har sett Rocky – eller boxning i något annat sammanhang – förstår nog att hopprep inte alls är någon barnlek.

Aerial yoga

Många har nog tänkt tanken att yoga kan se lite märkligt ut vissa gånger. Och Aerial yoga är verkligen något som drar blickarna till sig. I stället för att ligga på en matta på golvet utförs rörelserna i dukar, lite liknande hammockar. Några av fördelarna ska vara att det är bra träning för bålmuskulaturen och att det sträcker ut stela muskler.

Hot barre

Dans och lek är alltså temat. Hot barre är klassiska balettövningar som genomförs i ett 40-gradigt rum. Tack vare värmen sägs träningsformen hjälpa till med att sträcka ut musklerna och att svetta ut toxiner, förutom den hårda fysiska påfrestningen som vanlig balett medför, vill säga. 

Studsmatta

Denna träningsform är kanske den mest lekfulla av dem alla. Utför olika övningar och rörelser i grupp på varsin studsmatta, går det att inte gilla?

Surfset 

I Sverige är vi ganska svältfödda på surfbara vågor, men det går alltid att låtsas att man surfar. Den här träningsformen handlar främst om kondition, men tränar också mycket balans, benstyrka och bålmuskulatur när man paddlar runt i luften och låtsas att vågorna kommer.

Träning och fysiskt välmående är något som allt fler prioriterar, trots att många kanske temporärt lägger om sina prioriteringar just över sommaren. Men vilka är de största träningstrenderna just nu? Vi pratade med heltidstränaren Terese Alvén för att ta pulsen.

– Det jag upplever som mest trendigt just nu är upplevelsebaserad träning. Det ska vara roligt och som en lek, man ska inte tänka på att man tränar riktigt, säger Terese, och nämner några exempel:

– Vi löper och kastar färg på varandra, det finns gruppträning där man har stor skärm så det känns som att vara på Cosmonova eller att åka bergochdalbana. Men man får grym träning fast utan att man kanske tänker så mycket på att man tränar.

Maria, 34: Jag fick ätstörningar efter personlig träning

Terese Alvén nämner också tillgängligheten som ett viktigt element i modern träning. Det ska vara lätt att nå och komma igång, så att ha ett gymkort till ett ställe tror hon är på nedgång. Till exempel blir det allt vanligare med att gym strömmar träningsklasser online för att erbjuda medlemmar att följa med hemifrån.

Utomhusträning är också på fortsatt uppgång, och Terese tror att vi inte har sett toppen av utomhusträningsberget än – vilket inte minst märks i många städer där allt fler utomhusgym byggs upp. Men lekfullheten är nyckelorden i dagens stora träningstrender, menar hon.

– Om träningen är roligare vill man göra det oftare. Träning ska inte vara ett måste utan något man vill göra, det är då det blir ett naturligt inslag i vardagen.

På temat lekfull träning har Metro därför samlat ihop ett antal exempel som kanske, eller kanske inte, kommer synas allt mer.

Den som bara tränar tre gånger i veckan har inget att komma med

Vi behöver inte en debatt om farorna med träning