Volvo har kämpat hårt för att få köra på samma arena som prestigebilarna Audi, BMW och Mercedes. Nya V40 gör att man är jämsides med tyskarna.

Den kompakta mellan­klassen, eller ”golfklassen” som den ibland kallas, har blivit modellen för premiumbilarna. Allt fler väljer bort direktörsvagnarna för en mindre och körglad bil.  

Det är här som Volvo nu sladdar in med V40. En bil fullastad med teknik, säkerhet och roliga detaljer.

I veckan var det premiär och Metro testade bilen i norra Italien. Och V40 trivs med att bli testad på slingrande bergsvägar. Den här bilen ska köras aktivt. Snålaste versionen, D2, är ingen sportbil, men bilen går stabilt i kurvorna trots att man pressar den. Och som bäst ska D2 bara dra 0,36 liter diesel per mil.

De motorstarkare T4 och D4 är helt andra upplevelser. Responsen och stabiliteten gör de här bilarna till ren underhållning. Det är kul att köra V40. Samtidigt finns komforten kvar. 

Det som imponerar mest är all säkerhet Volvo tankat bilen med. Krockkudde för fotgängare och City Safe, som bromsar ned bilen vid risk för kollision (fungerar även med fotgängare) är standard. Sedan kan man köpa till säkerhetspaket där bilen varnar för i stort sett allt du kan komma på. Till exempel om det kommer bilar snett bakifrån när man backar ut från parkeringen på Ica Maxi. 

Men – V40 är dyr. Enklaste versionen utan något extra kostar 225 000 kronor. Emellertid är den på tok för trång för barnfamiljen med tjänstebil. Samtidigt skrotar Volvo kompakta kombin V50, vilket tvingar Volvoköparna med krav på utrymme att ta steget upp till dyrare V60 och hela Volvo kan klättra på prestigestegen.