– Jag har också noterat detta och det är så här, att detta med könsroller är en förlegad sak, säger Kaj Wiberg, vd för Leklust, som ligger bakom katalogen.

De senaste dagarna har han fått flera mejl från kunder som uppskattat att bilderna inte är så stereotypa som de ofta kan vara i leksakskataloger. Kaj Wiberg ser däremot inget konstigt i det.
– Vi som jobbat i branschen ett tag, jag är 71 år gammal, vi vet om att pojkar leker med dockskåp. Vi vet att pojkar kan leka med barbiedockor, säger han.

”Sånt här gör mig glad på riktigt”, ”Tummen upp!”, och ”Verkligen ett kliv i rätt riktning!” är några av de reaktioner som katalogen fått på bloggar och Facebook. En av de som lovordat den nya katalogen på nätet är Natashja Blomberg som bloggar som Lady Dahmer.
– Jag gnäller ofta på butikerna när de gör fel, men ibland blir det rätt och då vill jag uppmärksamma det , säger hon till Metro.
– Vi fokuserar så mycket på att klaga på butiker som är snäva i sitt utbud men jag tror förändring kommer när man uppmuntrar.