– Vi är nöjda med att ha kommit överens om ett avtal på märkets 2,2 procent. Däremot tycker vi att det är tråkigt att vi behövt genomleva en kostsam och onödig strejk, säger Mattias Dahl, vd för Svenska Flygbranschen och Transportföretagen, till TT.

Redan från start hade arbetsgivarna meddelat att de inte kunde sträcka sig längre än till 2,2 procent i ökningar, en ram piloterna inte lyckades rucka.

Det har varit en tuff förhandlingsomgång, säger Peter Larsson, ordförande för SAS-piloterna i Svensk pilotförening.

– Vi hade hoppats på mer men ändå lyckats finansiera en ny löneskala för våra unga piloter. De får en betydligt bättre lön nu och bättre löneutveckling.

Om själva förhandlingarna och svårigheterna att nå ett avtal säger han att parterna får ta ett gemensamt ansvar. Avtalet gäller i ett år, vilket betyder att det snart är dags för förhandlingar igen.

– Vi är alla förlorare men de största förlorarna är förstås kunderna. Parterna får se varandra i ögonen och vi får fråga oss hur vi ska förhandla i framtiden.

Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS, beklagar också att så många kunder har drabbats av strejken.

Alla flyg som är inställda är fortsatt inställda och till onsdagen ska trafiken vara i gång igen, säger Rickard Gustafson. Till torsdag räknar SAS med att trafiken flyter som vanligt.

– Vi kommer börja ta hem alla strandsatta passagerare på charterdestinationer och sedan successivt komma in i normala gängor, säger Rickard Gustafson.

Strejken ska fram till i dag ha lett till cirka 1 000 inställda flygningar och 100 000 drabbade resenärer.

Strejken har kostat SAS tiotals miljoner varje dag, enligt analytiker TT har pratat med.

Flyganalytikern Mats Hyttinge anser att avtalet är till SAS fördel:

Det är i linje med allmän nivå, vad man förväntar sig på resten av marknaden och vad andra löntagare har fått. Det kanske var onödigt att ta striden för den biten – det var inte så himla lyckat och inte tajmingen heller i och med fotbolls-EM.