– Vi stod där och hade betalat vår resa som kostade 27 000 kronor – vad skulle vi göra?

När Mats Berglund ringde till researrangören Travelbird så berättade de att de mejlat om ändringen.

– Men vi gick in och kollade och det fanns inget mejl, eller sms, ingenting.

Men researrangören stod på sig och när Mats Berglund ville ha hjälp för att fixa en ny flygbiljett till Vietnam så sade företaget nej.

Blev ni stressade?

– Nej, vi är trygga norrlänningar, skrattar Mats Berglund.

►LÄS MER: Hade missat flyget – sprang ut på startbanan för att stoppa piloterna

Kvinnan som försökte hjälpa dem frågade: "Men blir du inte förbannad?".

– Nej, vad ska vi bli arga på, svarade jag. Vi har bara två alternativ att välja på nu – åka hem eller köpa en ny biljett.

Mats och Irene Berglund bokade en utresebiljett för 11 000 kronor med Qatar airways och kunde så småningom ansluta till sitt resesällskap i Vietnam.

– Jag tänkte: hellre det än att förlora 27 000 kronor som resan redan kostat.

►LÄS MER: Familjen missade planet till pappans begravning – då vände piloten


Resan gick bra och de hade två härliga veckor i Vietnam. Men när hemresedatumet närmade sig så frågade Mats Berglund reseledaren: Hämtar du oss imorgon?

– Då såg han fundersam ut och kollade. De hade  plockat bort oss!

När man inte nyttjar sin utresebiljett så stryks samtidigt hemresebiljetten, något som Travelbird inte meddelat paret om. Det slutade med att Mats och Irene Berglund fick köpa en ny hembiljett också – även denna för 11 000 kronor.

►LÄS MER: Fler bokar paketresan själv

Väl hemma började paret att söka Travelbird och fick till slut kontakt. De fick 10 000 kronor i ersättning för hemresan och resecheckar för 2 500 kronor.

– Det var för att de inte upplyst oss om problemen med hemresan.

Men utresan har de inte fått ersättning för och nu har ärendet hamnat i Allmänna reklamationsnämnden. Travlebird har till i början av februari på sig att svara.

Mats Berglund råder alla att se upp så att de inte drabbas av samma sak.

– Om du inte åker iväg med det flyg som det var tänkt så kontakta flygbolaget, annars plockas hembiljetterna bort.

Ett annat råd han har är att hålla lugnet.

– Jag tror att om man blir arg och skäller, då får man mindre hjälp.

Metro har sökt Travelbird för en kommentar.