En ökande trend

Under åren 2012 och 2015 leasades 56 770 bilar. 

Kalenderår                                             Privatleasing

2012                                                        1 188

2013                                                        8 361

2014                                                        16 730

2015                                                        30 491

2012-2015                                              56 770

Källa: Ynnor AB                                            

Så här såg trenden ut månad för månad under 2015

Privatleasing 2015       Antal

Januari                              1 446          

Februari                            1 593          

Mars                                  1 996          

April                                   2 187          

Maj                                     2 071          

Juni                                    2 207          

Juli                                     2 638          

Augusti                               2 567          

September                         3 073          

Oktober                              3 342          

November                          3 584          

December                          3 787          

2015                                  30 491        

Källa: Ynnor AB                

Privatleasing har på kort tid gått från att vara en ägandeform som möts av skepsis, till att bli en populär lösning som passar alla socioekonomiska grupper. Utan några kontantinsatser kan i stort sett vem som helst leasa en nyproducerad bil utan att behöva lösa några lån. Ronny Svensson menar att det är anledningen till privatleasingens stora popularitet.

– I stället för att sätta, säg 30 000 kronor i kontantinsats vid ett billån, proklameras att du kan behålla de pengarna i fickan samtidigt som du får en ny bil. Marknadsföringen av privatleasingen har tack vare det och löftet om ett bekymmersfritt ägande varit väldigt framgångsrik, säger han.

Privatleasing beskrivs ofta som det bekymmersfria substitutet till ett bilköp, vilket kan stämma om allt går enligt plan. Men som livet i stort finns det då och då oförutsedda hinder på vägen menar Ronny Svensson, som vill se en tydligare reglerad marknad i framtiden.

LÄS MER: Första bilen - då är leasing ett självklart val

– Innan du kommer överens om ett avtal måste du verkligen förlika dig med att problem kan uppstå och att du i så fall har en åtgärdsplan. Du måste tänka på att ett kontraktsbrott innan leasingperioden är väldigt dyrt och att övermil kostar skjortan. Personligen skulle jag vilja att konsumentverket sätter en praxis som säger: så här ska privatleasing funka. Sedan får branschen rätta sig efter det, i dag finns det för mycket utrymme för oseriösa aktörer som gör pengar på människors okunskap.

I dag har privatleasingen blivit så stor att den i viss mån går in i tjänstebilsleasingen. Anställda använder sina privata leasingbilar och tar milersättning för dem vilket har gjort Ronny Svenssons intresse i frågorna oundvikligt. Han ser både för och nackdelar med privatleasing.

LÄS MER: Dags att leasa – tänk på det här

– Fördelen är att du slipper binda upp kapital samtidigt som du får en ny bil som är miljömässigt bättre än en begagnad. Dessutom kommer den att vara säkrare med ordentliga däck och en utrustningsnivå du annars inte skulle ha råd med. Den stora nackdelen är avtalets osäkerhet: vad händer om du måste bryta kontraktet i förtid? Vad händer om du kör för många mil? I värsta fall kanske du måste betala tiotusentals kronor för att bli av med bilen när leasingperioden är över.

Statistiken visar att antalet privatleasade bilar fördubblats de två senaste åren, en ökning Ronny Svensson inte tror kommer fortsätta i år.

– Jag har svårt att se att antalet privatleasade bilar dubbleras även i år. Men det kommer säkert att öka, främst den yngre generationen lockas av det bekväma med tanken att kunna ha en bil på autogiro.

Är privatleasingen en bekymmersfri ägandeform?

– Du äger inte den bil du leasar, så frågan är snarare om det är problemfritt att hyra bil? Nej, enligt mig är det att lova för mycket. Händer det något så sitter man där och det kommer varken vara gratis eller bekymmersfritt. Men det är inte struntprat för det, jag förstår att folk attraheras av privatleasing. Men det kan vara sunt att gå in i sin affär med tanken att det kan finnas bekymmer även i privatleasing.

Har du några andra spaningar kring privatleasingens framtid?

– Inom alternativa sätt att konsumera bilar tror jag mycket på car sharing, och jag tror att leasing i grupp kommer att bli allt vanligare, typ kompisgäng som delar en bil. Det kommer säkert komma bolag som riktar sig mot en sådan målgrupp snart, men ännu finns ingen bra lösning för det vad jag vet.

Till sist, vad är ditt tips till den som har bestämt sig för att leasa bil?

– Gå igenom avtalet ordentligt och förbered dig på oanade utgifter längs vägen, ta ekonomisk höjd annars kan det sluta med en smäll som är svår att hantera.

LÄS MER: Kör inte vilse i leasinglabyrinten