FAKTA: Så här kan du komma över din negativa kroppsuppfattning

1. Identifiera dina tankar

Finns det vissa tankar som du har om din kropp, hur låter de? Finns det vissa situationer då de blir starkare? Eller finns det situationer då du blir väldigt nervös över hur din kropp uppfattas? Försök att få ett grepp om vilka känslor som är inblandade. Skriv upp eller beskriv för en kompis.

2. Kartlägg var det kommer i från

Vilka senaste filmer, reklamer eller bilder har påverkat dig. Vilka intryck härifrån underblåser kroppsuppfattningen, är det bara smala vältränade människor eller hyllas smalheten på något vis. Prata med en kompis.  

3. Fundera på vad som skulle vara ett sundare ideal

Fundera på vad du vill eftersträva, vad utmärker en sund kropp som klarar av det liv du vill leva. Din kropp är ett verktyg för att ta dig fram i livet och göra det du sätter värde på. Om du inte eftersträvar kroppshetsens ideal, vad skulle du då istället eftersträva? Vilka aktiviteter värdesätter du och vad behöver du i din vardag, vill du ha en god hållning eller starka vrister för att kunna dansa?

4. Identifiera jobbiga situationer

Ta reda på vilka situationer som du undviker eller drar dig inför. Diskutera med en kompis kring frågorna: När känner du dig nervös inför vad andra tänker om din kropp? Hur skulle du göra om du inte påverkades så mycket av de tankarna? 

5. Bryt mönster

Börja stegvis göra det du egentligen vill i de laddade situationerna, snarare än att anpassa dig efter kroppshetsens normer. Ta gärna stöd av en eller flera kompisar genom att prata igenom varför du egentligen vill bryta mönstret. Att utmana sig själv kommer att vara obehagligt till en början, det kan trigga en del skam att visa kroppen som den är. Kom därför ihåg att vara stöttande mot dig själv, det kommer att kännas bättre ju mer du övar. 

Källa: Gustav Nilsson, leg. psykolog Habitud. 

För många innebär sommaren ångest bara av tanken att det är badsäsong. Och flera studier visar att de bilder vi ser i medier, film och tv påverkar oss.

– Vi påverkas också av våra vardagliga kommunikationsmönster, hur vi kommenterar varandras kroppar. Även om en kommentar är välvillig kan den förstärka kroppshetsen, säger Gustav Nilsson, legitimerad psykolog.

LÄS MER: ”Våga visa era fantastiska kroppar”

Vissa kanske inte påverkas alls, men för andra kan det leda till skamkänslor kring kroppen. 

– Ofta är det en nervositet för situationer då ens kropp exponeras. Men det kan också vara en oro för att ”är jag tjock”. Och "om jag träffat någon ute på krogen, vad kommer hen att tycka när jag tar av mig kläderna", det är många sådana saker, säger Gustav Nilsson.

För en del kan en sådan negativ kroppsuppfattning leda till osunda beteenden.

– Dopning och överdriven träning för att bli muskulös kan på många sätt likställas med att svälta sig för att bli smal. Båda är skadliga sätt att uppnå ett strängt kroppsideal, säger Gustav Nilsson.

LÄS MER: Vilda, 10, fick läxa om kroppsideal: "Inte lämpligt" 

Men det behöver inte gå så långt, en skev kroppsuppfattning går att ändra med en del övning.

– Det bästa sättet att komma över en negativ kroppsuppfattning är att fundera över var tankarna kommer ifrån, säger Gustav Nilsson.

Bilder med budskapet ”Du har en strand, du har en kropp = du har en strandkropp” postas i sociala medier, med syftet att folk ska trivas som de är. 
Men är det verkligen så enkelt?
– Det är okomplicerat, men inte enkelt. Det här är huvuddragen, och framförallt bör man göra det tillsammans med andra.

LÄS MER: Bikinimodellen delade ärliga bilder – tappade följare