– Det är väldigt mycket fokus på bra kött just nu, inte minst tack vare alla matlagningsprogram på tv, säger Jim Celik, köttansvarig på Kötthallen som den nya butiken heter. Förutom det gamla vanliga som entrecote och oxfilé räknar han även med att sälja både pytonorm, zebra, krokodil och bisonoxe.

Hammarby Sjöstads Kött & Deli, Oaxen skafferi och Köttbaren är andra bevis för stockholmarnas ”köttsliga lustar”, men hela Sverige har hakat på trenden.

Förra året åt genomsnittssvensken 85 kilo kött och charkuterivaror, visar statistik från Jordbruksverket. 1990 åt vi 60 kilo per person. Samtidigt har vi blivit bättre på att använda delar som tidigare ratades. Branschorganisationen Svenskt Kött lanserade nyligen nya styckningsscheman för att minska svinnet. 

– Med kunskap om var detaljerna sitter blir det också lättare att förstå deras egenskaper för tillagning, säger vd:n Maria Forshufvud.

Jonas Paulsson på Köttfri måndag är kritisk till att köttkonsumtionen ökar, men positiv till att inte bara de ”finaste” delarna används.

– Har man väl lagt resurser på att föda upp ett djur är det positivt att man tar tillvara på allt.

Han säger också att det finns en motsatt trend – att allt fler inför köttfria dagar. Den iakttagelsen i kombination med konsumtionsökningen bevisar bara en sak: Köttbitarna på våra tallrikar är definitivt större än någonsin.