Kritik mot helikopterköpet

Sjöfartsverket helikoptrar när normalt placerade i Umeå, Norrtälje, Visby, Ronneby och Säve i Göteborg.

Upphandlingen av de 7 helikoptrarna, en miljardaffär, har granskats av SVT som kunnat peka på en rad brister. Affären har kritiserats av Konkurrensverket, bland annat för att den var dåligt dokumenterad.

Sjöfartverket har också kritiserats för att en av helikoptrarna var väldigt sen i starten till Lapplandsfjällen i samband med en flygolycka i januari. Både en svensk ambulanshelikopter och en norsk helikopter var mycket tidigare på olycksplatsen.

Det som orsakade flygförbudet var upptäckten att skruvar i anslutning till rotorn kunde skruva ur sig själva. Enligt Mattias Hyllert, chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddning, var den största faran inte att skruvarna kunde lossna utan att de i ett sådant läge kunnat skada andra delar på helikoptern under flygning. Sex helikoptrar belades med flygförbud. Den sjunde var redan inne för planerat underhåll.

På fredagens eftermiddag och kväll undersöktes samtliga helikoptrar. På tre av dem fanns inte felet på skruvarna och de kan omgående sättas i drift. När de gäller de övriga har Sjöfartsverket under förmiddagen varit i kontakt med tillverkaren Agusta Westland.

– För de helikoptrarna har vi fått beskedet att det inte behövs nya reservdelar utan material som finns i helikoptern kan användas för att låsa skruvarna. Vi sätter samman helikoptrarna under eftermiddagen och räknar med att ha operativa helikoptrar på samtliga baser i kväll, säger Mattias Hyllert till TT.

Fel på nya helikoptrar?

Det finns en rad regler när så här allvarliga fel ska kontrolleras och åtgärdas. Det krävs bland annat att två tekniker utför arbetet för att minska risken för mänskliga fel och för att dokumentera arbetet.

TT: Hur är det möjligt att nya helikoptrar drabbas av ett sådant här fel?

– Vi har grunnat på den frågan men inte kommit till någon slutsats och vi har inte lagt fokus på det ännu. Vi använder alla tekniska resurser för att åtgärda felen och vi har en god dialog med tillverkaren.

Inga nödsituationer

När 6 av 7 helikoptrar togs ur drift var Sjöfartsverket tvunget att förlita sig på andra myndigheter om det skulle uppstå nödsituationer, bland annat polis- och ambulanshelikoptrar och resurser från grannländerna. Det har dock inte behövts.

– Jag har kontrollerat med vår operativa ledningscentral och beskedet är att det inte varit någon händelse där vi hade behövt använda våra helikoptrar, säger Mattias Hyllert.