I inlägget på Räddningstjänsten Karlstadsregionens Facebooksida står bland annat att de får frågor via Facebook som kan vara akuta.

LÄS MER: Brandmannen Karl: Kör inte i 80 förbi en olycksplats, visa respekt!

Nils Weslien är räddningschef på räddningstjänsten i Karlstad. Det var inte han som skrev inlägget, men han känner väl igen sig i fenomenet att folk skriver på Facebook för att få hjälp i stället för att ringa till larmcentralen.

– Det händer lite hela tiden, folk skriver att de bränt sönder spisen eller att de känner en röklukt eller annat konstigt och vill att vi ska komma, säger han till Metro.

Räddningstjänsten har inte heltidsbevakning på sociala medier och genom inlägget hoppas Nils Weslien och hans kollegor att fler ska förstå att det är viktigt att ringa 112 om det är någonting akut.

– Det är självklart jätteviktigt att ringa 112 när det är allvarligt, så är det alltid och det behövde vi förtydliga. säger han.

LÄS MER: Polisen har fått nog av nyfikna vittnen: Sluta filma!

Inlägget på räddningstjänstens hemsida: