TYCK TILL. Numera kan du hylla eller såga ett resmål medan hela internetvärlden ser på.
– Jag tror att communities på nätet kommer att påverka hur vi reser och vad vi väljer att göra på våra resor  allt mer. Vi lyssnar allt mer på andra människors rekommendationer, säger Johanna Danielsson, framtidsforskare på omvärldsbevakningsföretaget Kairos Future.

Nu poppar allt fler superpopulära communities upp. Facebook. Myspace. Thorntree. Alla med egna resegrupper där medlemmarna diskuterar destinationer.
Dagens tidsbrist är en faktor som gör reseforumen allt viktigare.
– Då blir nätet ett praktiskt sätt att få information och kontakt med både människor som redan har besökt resmålet och dem som planerar att åka dit. Här finns också möjlighet att välja att till exempel få kontakt med andra singlar eller ensamstående föräldrar. Informationen blir på så sätt nischad efter ens önskemål utan större ansträngning, vilket passar vårt allt mer individanpassade resande, säger Sara Nordin, reseforskare på turismforskningsinstitutet Etour.

Men det innebär inte bara positiva saker.
– Ryktesspridning och smutskastning förekommer där precis som i samhället i övrigt och kan snabbt förstöra för ett företag eller en hel destination, säger Johanna Danielsson.
Men i och med att vi har allt mer kontakt med människor som vi delar ett intresse med kommer efterfrågan på resmålen att bli allt mer specialiserad.
Vi resenärer kräver då ett mer specialiserat utbud för att matcha dessa communities önskemål.

Den nyligen färdigställda undersökningen Scandinavian Travel Trend Survey, visar att till exempel sajter som Lonely Planets reseforum Thorntree spelar stor roll i reseplaneringen.
– En positiv eller negativ bedömning av ett resmål, en attraktion eller ett hotell väger tungt i beslutsprocessen. Det ställer höga krav på leverantörer av resor och upplevelser, internet har nämligen elefantminne, säger Linda Lundmark, turismforskare vid Umeå universitet.
– Det här kommer absolut att få ökande betydelse i takt med att internetvanan ökar.