När Emad Zand såg bilderna av treårige Alan var det en ögonöppnare.

– Det där barnet ser exakt ut som jag gjorde när jag var tre år gammal, säger Emad Zand, en av initiativtagarna till Refugee Air till SVT Gomorron Sverige. 

Efter att ha sett videon med svenske professorn Hans Rosling, som Metro rapporterat om, fick han och Susanne Najafi idén om att starta initiativet Refugee Air för att rädda människor på flykt i Mellanöstern

– Privata företag slåss om att flyga människor till månen, då måste vi kunna rädda folk i nöd. 
Nu har de dragit igång ett nätverk av ambassadörer och finansiärer och ska med hjälp av hjälporganisationer på plats till att börja med fylla ett flygplan med flyktingar och flyga dem till Sverige. 

Något som varit ett hinder för flygbolag att ta hit flyktingar har varit det transportöransvar som hans Rosling menar skapar ett ”apartheidsystem”. Det bygger på ett EU-beslut om att flygbolagen har ansvar för uppehälle och transpoirt tillbaka om en person saknar giltiga id-handlingar när denne kommer till ett EU-land. 

► LÄS MER: Hans Rosling: Därför tar flyktingar livsfarliga båtar i stället för flyg

Transportöransvaret gäller inte om personen har rätt till asyl, men i praktiken innebär det att bolagen måste ta ett beslut om asylrätt på 30 sekunder vid incheckningsdisken. Det är ett system som uppmuntrar bolagen att neka flyktingar, enligt Hans Rosling. Men Refugee Air vill fylla passagerarlistan med personer som fått flyktingstatus redan innan de kommer till passkontrollen. 

– Vi kommer att definiera passagerarlistan med organisationer på plats, säger Emad Zand till Gomorron Sverige.

Målet är att visa för flygbolag att det inte är så svårt att hjälpa flyktingar om viljan finns. Refugee Air uppvaktar Sas och Norwegian för att de ska följa exemplet.

– Vi försöker fylla ett hål som finns. Alla överens om att det är en dålig lösning att barn dör i båtar på vägen hit, säger Susanne Najafi.

Biljettkostnaderna ska betalas via insamlingar och donationer. 

– En biljett kostar runt 3 000 kronor och inte fyra gånger så mycket, som många måste betala människosmugglare, säger Susanne Najafi.

Läs mer om Refugee Air här eller följ rapporteringen under hashtaggen #Letfhemfly