ANNONS
ANNONS
Publicerad : 28 april 2015
   

Reklam frågar om din kropp är "redo för stranden" – sågas i sociala medier

Sociala medier svämmar över av reaktioner mot en reklam som frågar om din kropp är ”redo för stranden”.

En ny reklam av företaget Protein World har fått många Londonbor att reagera.

En ny reklam av företaget Protein World har fått många Londonbor att reagera.

Privat

Foto:

Över 49 000 personer har skrivit på en protestlista mot en reklam av företaget Protein World som satts upp i Londons tunnelbana.

Personerna kräver att annonsen tas ner. Men företaget tänker inte ge sig, skriver sajten Mashable.

I reklamen frågar Protein World om din kropp är ”redo för stranden”, eller ordagrant: ”Are you beach body ready?”. Följt av en bild på en smal, blond kvinna i bikini.

Reaktionerna på annonsen har varit många. Och starka. I tunnelbanan och på många ställen där den satts upp syns hur personer kryssat över ord i annonsen eller skrivit kommentarer.

Nicole Burstein är en av de som lagt upp en protestbild på Twitter. Efter frågan ”Are you beach body ready?” har hon skrivit: ”If my body is on a beach, then it is ready. Thank you very much.”

”Om min kropp är på stranden, då är den redo. Tack så mycket.”

Nicole kommenterar i ett mejl till Metro att det var självklart för henne att reagera på annonsen.

"För varje person som tittar på annonsen och skäms över sin kropp eller inte känner att de duger, så hoppas jag att mitt meddelande kommer få dem att le och känna att de är ok."

Andra användare hyllar henne i kommentarsfältet på Twitter och skriver ”high five”, ”nice work”.

Det har också startats en Facebooksida i direkt protest mot annonsen som heter ”Every Body’s Ready”.

Protestlistan som 49 000 personer skrivit under säger att ”Protein World riktar sig direkt till individer för att få dem att känna sig underlägsna mot den orealistiska bilden av en modell, för att sälja sin produkt.”

Företagets krishantering på Twitter har också varit allt annat än bra. De skriver till exempel till de som frågar om annonsen: "Varför göra din osäkerhet till vårt problem?"

Protein World har sagt att de inte tänker ta ner annonsen bara för att ”en minoritet för massa oväsen”, skriver Mashable.

Företagets vd Arjun Seth beskriver, enligt Channel 4, de som klottrar på affischerna som "terrorister".

– De är terrorister, du kan citera mig på det, säger Arjun Seth till nyhetskanalen.

Han säger också att han endast kommer att bry sig om protestlistan om den når 100 000 underskrifter.

ANNONS
ANNONS
X
ANNONS
ANNONS