I reklamfilm ”Såå mycket jul” som gått i både tv och sociala medier syns människor i alla åldrar besöka Kista Galleria. Problemet är bara att alla som syns i filmen är vita och nu har reklamfilmen fått sådan massiv kritik att Citycon som äger gallerian valt att stoppa filmen.

På företagets Facebook sida har många valt att kritisera och ifrågasätta Citycons val att enbart ha vita människor i reklamfilmen uppger Svenska Dagbladet.

► LÄS MER: Är du ung, snygg, smal och vit? Då får du synas i tunnelbanan

”Gör ni medvetet etnisk rensning eller vad är tanken?” skriver en person på Kista Gallerias facebooksida. ”Kista Galleria vill framställa sig som den vitaste platsen på jorden när den i verkliga fallet är en mest icke-vita gallerian i Sverige” skriver en annan enligt SvD.

Kritiken har fått galleriägaren att stoppa filmen.

– Vi tar till oss av kritiken och stoppar filmen. Vi är stolta över mångfalden i Kista vilket också syns i våra övriga filmer och kommunikation. Vi har också ett stort engagemang i lokalsamhället, inte minst genom vårt stöd till ideella föreningar, skriver Magnus Åkeson, regionalchef på företaget i ett mejl till SvD.

► LÄS MER: Ändrar magisk elkampanj efter kritik

Även på Facebook bad Citycon om ursäkt för reklamen. Där skrev ägarna ”Vi beklagar att filmen Såå mycket jul uppfattas negativt av många och vi tar till oss av kritiken och stoppar filmen”.