Från början av mars och till slutet av april är den tid på året när det finns störst ansamlingar av damm och partiklar i luften i gatumiljö.

– Det blir en topp på vårkanten. Under vintern produceras partiklar av dubbdäck och intensifieras av att man lägger ut sand på vägarna när det är fuktigt så att allt ligger kvar. När det sedan torkar upp på våren börjar det virvla upp i luften, säger Mats Gustafsson, forskare vid Statens väg- och transportinstitut (VTI).

Binder damm

De senaste åren har det dock gjorts insatser för att förbättra luftkvaliteten i gatumiljön i många delar av landet som har problem med höga partikelhalter. Stockholm har gjort de största insatserna. Flera städer, bland annat Göteborg, Uppsala och Umeå arbetar även under vintern med att hålla halterna nere, enligt Mats Gustafsson. Det satsas bland annat på dammbindning i stor skala från oktober till slutet av april.

– Då lägger man ut kalciummagnesiumacetat (CMA) på vägbanorna på nätterna innan trafiken har kommit i gång. Det håller vägbanan fuktig under förmiddagen och kanske en bit in på eftermiddagen. Så länge vägbanan är fuktig virvlar det inte upp en massa damm och på det sättet hålls partikelhalterna nere.

Sämre förhållanden

Det finns också en ny typ av vakuumsug som används under höst, vinter och vår.

– Det är den mest avancerade städmaskinen som man använder. Den använder inte vatten utan kör bara väldigt kraftigt vakuum. Den är ganska effektiv på att ta upp även fint damm, säger Mats Gustafsson.

De senaste två säsongerna har åtgärderna, i kombination med milda och ganska snöfattiga vintrar, gett bra resultat med lägre partikelhalter.

– Men i år har det varit lite sämre förhållanden. Det var kallt i januari och då lades det ut mycket sand. Dessutom har det varit torrt nu en period så vi har haft ganska höga partikelhalter.