Linfrön innehåller ämnen som kan ge upphov till giftigt vätecyanid, även kallat blåsyra, och framkalla illamående eller kräkningar. Mängden vätecyanid frigörs i större utsträckning om linfröna krossas.

– En till två matskedar hela linfrön vet man är okej. När det gäller krossade linfrön kan det variera beroende på hur länge de har lagats och om de har tillretts eller ej. Bakar man så försvinner en del av de här ämnena. Men vi vet inte hur mycket, därför kan man inte säga "här går gränsen", säger Livsmedelsverkets toxikolog Ulla Beckman Sundh.

All vanligare

Linfrön har blivit allt vanligare i det svenska köket. Ett livsmedel som i rimlig mängd är gott, nyttigt och skonsamt för magen. Livsmedelsverket arbetar nu på en rekommendation för krossade linfrön. Därför har Ica och Risenta tills vidare valt att ta bort det ur sitt sortiment.

– Men det är klart att krossade linfrön inte ligger extremt långt från rekommendationen kring hela linfrön. Man rör sig i samma storleksområde, säger Ulla Beckman Sundh.

Linfrön har länge varit användbart mot förstoppning. Den senaste tiden har det blivit allt vanligare att i större utsträckning använda det i den vardagliga matlagningen.

Rekommendation kommer

Livsmedelsverkets rekommendation för krossade linfrön väntas komma någon gång nästa år.

– Man ska inte vara orolig när man känner att man mår väl. Det är inget ämne som lagras i kroppen eller så. Det som händer, händer nu. Vill man känna sig trygg då kan man övergå till hela linfrön, men det är ingenting man behöva vara rädd för, säger Ulla Beckman Sundh.

TT: Så symptom på sjukdom kan inte komma retroaktivt?

– Nej.