Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid, fria samtal, fria sms, och framförallt, ingen kreditkontroll. Nu vill operatörerna locka de kunder som kanske inte har råd att teckna långa abonnemang. Men det finns en fara med marknadsföringen.
– Det ska inte vara huvudskälet till att man väljer ett abonnemang, säger Bodil Hallin, familjeekonom på Ikano bank, till Metro.
– Om man marknadsför enbart med argumentet att det inte görs någon kreditkontroll, då är det inte bra. Vad abonnemanget innehåller och kostar tycker jag är viktigare när man väljer abonnemang.

På Comviqs hemsida, som tidigare i år lanserade ett abonnemang utan bindningstid, möts besökaren med stora bokstäver som förklarar: ”Abonnemang utan kreditkontroll!”. Även nylanserade operatören Hallon, som ägs av Tre, lyfter fram detta.
– Vi har tagit bort bindningstiden, tagit bort fakturan, tagit bort faktureringsavgiften, tagit bort uppstartsavgiften och tagit bort kreditkontrollen, säger Niklas Wilhelmsson, ansvarig för Hallon, till Metro.

Kan det inte vara bra med kreditkontroll, även för kundens del?
– Jag förstår att de traditionella operatörerna vill göra det när man ska binda fast kunder i två år, men i vårt fall finns det ingen bindningstid, så vi behöver inte låsa upp kunderna.

Hos Comviq ser man inte heller något problem med marknadsföringen, eftersom kunderna ändå inte riskerar hamna i någon skuldfälla.
– I och med att du betalar i förskott så kan det aldrig uppstå en skuld till operatören, och det kan aldrig bli dyrare än de 245 kronor det kostar i månaden, säger Oliver Carrà, presschef på Comviq.

Men Bodil Hallin rekommenderar ändå alla att noga läsa igenom villkoren för sitt nya abonnemang, och att se till att de inte har bindningstid kvar på sitt nuvarande.
– Det är givetvis bra att företag gör ordentliga kreditkontroller och det är ju självklart när man ska ingå någon form av avtal att man ska vara säker på att man kan betala det, säger hon.