Sedan två år tillbaka har det holländska flygbolaget KLM tillsammans med forskare, bland annat från Sverige, tagit fram roboten Spencer. Orsaken: oönskade kostnader när ovana passagerare missar flyg på grund av att de gått vilse eller inte förstår språket.

– Vi står inför en viktig utveckling och tror att robotteknik får en allt större inverkan på lufttransport under de kommande åren. Vi älskar innovativa lösningar och testar nu teknologin inom många områden. En robot hos oss är troligen en robot som underlättar både kunder och anställda, säger Michel Pozas som är vice vd på KLM:s avdelning Customer Innovation & Care i ett pressmeddelande. 

►LÄS MER: 22-årig man dödad av robot på jobbet

I morgon inleder Spencer sin praktikperiod på storflygplatsen Schiphol i Amsterdam, men det dröjer ända till mars 2016 innan roboten får träffa riktiga passagerare och imponera på dem med sina språkkunskaper och detaljrika kartor över flygplatsen. Spencers laserögon kan mäta avstånd, reagera förebyggande på olika situationer och känner igen mänskligt beteende.

►LÄS MER: Kolla om du ersätts av en robot på jobbet

När testperioden tar slut i december ska Spencer fintrimmas för att kunna tas i bruk på riktigt från och med mars nästa år. Hela projektet stöds av EU-kommissionen och utvecklas i samarbete med forskare från fem olika universitet, där Örebro universitet är ett av dem.

►LÄS MER: Varning: Ha inte sex med din robot