Så här kommenterar flygbolagen sitt ansvar

SAS:

”Om svenska myndigheter och hjälporganisationer vill att vi ska bistå med transport av flyktingar till Skandinavien så ska vi göra allt vi kan för att bistå. Men vi kan inte på egen hand börja ta med flyktingar som myndigheterna sedan ber oss skicka tillbaka omedelbart. Om regeringen eller ansvarig myndighet skulle ändra förutsättningarna så är vi naturligtvis beredda att ta hänsyn till det”, säger Malin Selander, presschef SAS.

SAS låter sina kunder ta med extra bagage som hjälper flyktingar på resor till och från Medelhavet och Centraleuropa.

Norwegian:

”Norwegian vill liksom många andra aktörer hjälpa flyktingar i den här fruktansvärda krisen. Om myndigheterna vill att vi ska bistå genom att flyga flyktingar till Skandinavien vill vi gärna bistå i den mån det är möjligt. Men vi kan inte på egen hand börja ta med flyktingar utan uppehållstillstånd som myndigheterna direkt skickar tillbaka igen”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef Norwegian.

Passagerare hos Norwegian har möjlighet att checka in ett extra bagage gratis om bagaget innehåller hjälp till flyktingar.

Novair (Apollo):

Eftersom Novair är ett charterbolag får de inte sälja enkelbiljetter från exempelvis Turkiet, enligt informationschefen Kajsa Moström. De påverkas därför inte på samma sätt av transportöransvaret som reguljärbolagen.

”Att se till att det finns trygga flyktvägar och undanröja möjligheterna för flyktingsmugglare att tjäna pengar på människors utsatthet är väl något som alla önskar”, säger hon.

Novair tillåter sina passagerare att ta med extra bagage för att hjälpa flyktingar.

Tiotals miljoner människor är på flykt undan krig, förföljelse och andra humanitära katastrofer. De allra flesta finns kvar i sina hemländer eller i närområdet. Men det finns också en liten del av dem som betalar dyra pengar för att färdas med båt över Medelhavet för att försöka ta sig in i Europa.

Hur kommer det sig att flyktingar inte reser med flygplan som är både säkrare och billigare?

– Det är ett apartheidsystem, vissa får inte flyga, säger Hans Rosling, professor i global hälsa.

Anledningen är, enligt Rosling, EU-direktivet 2001/51/EC. Ett direktiv som säger att flygbolag och andra transportörer måste betala för uppehälle och tillbakaresa om de för in en person utan korrekta resehandlingar.

►LÄS MER: Här skäller den svenske professorn ut medier för negativ rapportering

Men regeln gäller inte om personen har rätt att söka asyl. Det har skapat en situation där personal vid incheckningsdiskarna ska bedöma människors flyktingstatus. För att undvika dyra räkningar väljer flygbolagen att neka flyktingarna att resa med.

– Det som tar Migrationsverket ett halvår att utreda har flygbolagen 30 sekunder på sig att göra. Myndigheterna överlåter ansvaret på kommersiella företag, säger Hans Rosling.

För några månader sedan förklarade Rosling den paradoxala situationen som skapas i och med EU-direktivet i en video som har setts flera miljoner gånger.

– Den mur som Sverige har byggt vid incheckningsdiskarna är mycket högre och tätare än den som ungrarna bygger. Och den håller många fler ute, säger Hans Rosling och fortsätter:

– Att media kallar de som hjälper till för smugglare tycker jag nästan är oförskämt. Det är ju tillåtet, när flyktingarna kommer fram tas de emot. Då kan det ju inte vara smuggling.

LÄS MER: Så kan just du hjälpa till

Flera ledande politiker har de senaste dagarna höjt sina röster för att det så kallade transportöransvaret ska ses över. Folkpartiet vill att det slopas helt.

– Det är en viljesak att göra det i Europa. Saker som tidigare inte varit politiskt möjliga i Europa kan vara möjliga för att stämningen förändrats den senaste veckan, säger partiledaren Jan Björklund till TT.