– Jag tror att ett sådant system skulle funka. Jag skulle i vart fall vilja pröva det, säger Tomas Rudin (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Kritiken har varit hård mot de nya glasspärrarna som införts vid inpassagen till tunnelbanan och pendeltågen som ett led i jakten på fuskåkare. 

Förutom att långa köer bildats vid spärrarna i rusningstid har många betalande resenärer klämt sig och skadats, och SL har retat upp dem ytterligare genom att utlova ”utbildning” så att de passerar på ”rätt sätt”.

– Man straffar alla för att man håller på att jaga några få. Det är inte vettigt, säger Tomas Rudin.

Han föreslår nu, tillsammans med två partikamrater, ett system utan spärrar. I stället ska tätare stickprovs- kontroller och högre straffavgifter avskräcka plankare.

– Det här ska inte gynna gratisåkarna. Det ska gynna dem som gör rätt för sig och betalar.

Kollektivtrafiken är nu inte i första hand en fråga för Stockholms stad, utan för politikerna i landstinget. Rudins partikamrater där är också intresserade av Berlinmodellen.

– Men det är inte säkert att den går att införa rakt av i Stockholm, för i Berlin har biljettkontrollanterna mycket större juridiska befogenheter. Dessutom måste SL Access-systemet vara fullt utbyggt först –först då kan det vara aktuellt, säger Malin Appelgren, pressekreterare för S i landstinget.

Miljöpartiet har sedan länge propagerat för öppna spärrlinjer och välkomnar omsvängningen. Det gör där- emot inte SL:s ordförande Christer G Wennerholm (M):

– Socialdemokraterna i Stockholms stad tar plankarnas parti och lägger ett förslag som skulle tvinga SL att skära ner på trafiken. Vårt besked har hela tiden varit att de problem som finns med spärrarna ska rättas till och SL arbetar hårt för att komma tillrätta med det.