Det räcker inte bara med rätt ljus och lite photoshoppande i datorn. För att snabbmat ska se så aptitlig ut som möjligt i reklam använder fotografer och matstylister sig av en mängd trick och instrument.

– Maten slängs inte bara ihop och ner på tallriken som när du beställer på en restaurang, säger Jean Ann Bybee, fotograf och matstylist till CNBC.

För att det på riktigt ska vattnas i munnen på oss använder sig stylister bland annat av pincetter, gasbrännare, tandpetare, papper, sax, lim, färg, olja, och glycerin.

– När man fotograferar en hamburgare är den ofta långt ifrån färdigtillagad för man vill inte att burgaren ska krympa, säger matstylisten Janinen Kalesis.

LÄS MER: Jörgen upptäckte en stor larv – i burgaren på McDonalds​

Samma sak gäller grönsaker som tenderar att krympa när de hettas upp. Bortsett från matstylingen så är företagen trots allt ofta noga med att använda exakt samma ingredienser i maten som de använder i det ursprungliga receptet, enligt en matstylist som har arbetat på Burger King och Kentucky Fried Chicken.

Men maten läggs upp mycket långsammare och med lite mer kärlek.

– Den stora skillnaden är att vi lägger ned enormt mycket tid på en fotografering, säger en talsesman för snabbmatskedjan Wendy.

LÄS MER: Hittade levande larv i hamburgaren – spydde​