Sömnbrist kan komma av många olika anledningar och ofta på grund av att stora saker sker i livet samtidigt. Att få barn innebär för de flesta att sömnen störs under någon period.  

– Sömnproblem drar ofta igång när vi får barn eftersom sömnen förändras. Vi får svårare att sova av naturliga skäl när vi väcks ofta och ofrivilligt av spädbarnet, säger Anna Bennich Karlstedt, legitimerad psykolog och behandlare av sömnproblem. 

Hon menar att det ofta inte bara är ett vaket barn som är problemet på nätterna, utan även tankarna kring själva sömnen, som gör det svårt att sova. 

►LÄS MER: Så får du din bebis att sluta gråta – på ett par sekunder

– Jag möter så många föräldrar som känner en sådan ständig stress över att bli väckt att det inte ens känns värt att somna. Det är en ständig oro över hur nästa natt ska bli och när man är uppe i varv signalerar kroppen att man inte ska sova.

Anna Bennich Karlstedt tycker att det viktigaste för småbarnsföräldrar är att försöka ha rimliga förväntningar på hur de kommande månaderna kan bli och samtidigt försöka att inte pressa sig själv på andra plan. En viktig del av att tackla problemet är att hjälpas åt, byta av och unna varandra sömn. 

– Man bråkar om ”din och min sovmorgon”. Sömnbrist kan locka fram det värsta hos oss men det är naturligt att vi blir snåla mot varandra eftersom att vi är så otroligt trötta. 

Något att försöka tänka på är att vila när bebisen vilar, framförallt på förmiddagarna. Om ett barn har svårt att sova på nätterna kan det vara bra att låta barnet sova mindre på dagarna. Djupsömn är den mest återhämtande typen av sömn och kan till viss del reglera sig själv. Om vi sovit dåligt i flera nätter känner kroppen av det och går in i djupsömn fortare.  

►LÄS MER: Så påverkas dina betyg av att du sover dåligt

– Något som kan vara skönt att veta är att vi dör inte av sömnbrist. Vi blir inte galna eller får en psykos. Men just när vi inte får sova märks det fortare än om vi har något annat problem eftersom vi blir låga, har mindre energi och på lång sikt påverkar ju det även relationen. 

Anna Bennich Karlstedt berättar att hon träffat många småbarnsföräldrar där sömnbristen har blivit för stor att hantera på egen hand. 

– Om det inte blir bättre efter en lång tid föreslår jag att man vänder sig till Barnavårdscentralen. Om man får ett svar som ”vi är alla trötta, stå ut” så ska man inte ge sig utan träffa någon som är kunnig på området som kan ge större kunskap och verktyg.