Protein, eller kroppens byggstenar, behövs för att byggs upp celler, för att bilda enzymer och hormoner.

Enligt de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) bör 10-20 procent av det dagliga kaloriintaget komma från protein. Beroende på vikt och träningsnivå, motsvarar det i snitt 50-160 gram protein. En mängd som de allra flesta inte har något problem med att få i sig, enligt Hanna Eneroth, risk- och nyttovärderare och nutritionist på Livsmedelsverket.

– Det är ingen som har problem att få i sig tillräckligt med protein. Undantaget kan vara äldre som riskerar undernäring för att de äter för lite. Men tränar man mycket äter man mer vanlig mat och då får man i sig protein på köpet, säger hon.

LÄS MER: Experten reder ut: Lika mycket protein i bönor och kött

Förutom äldre kan veganer ibland riskera proteinbrist – men bara om de saknar kunskap om var proteinet finns.

– Det krävs att man som vegan äter en väldigt ensidig kost bestående av mestadels råa grönsaker och att man helt undviker baljväxter för att man ska få proteinbrist, säger Hanna Eneroth.

Många kanske förknippar kött, fisk, ägg, bönor och mjölkprodukter med protein, men många andra livsmedel innehåller också protein, fast i varierande grad.

– Livsmedel som gröt, banan eller ris innehåller också protein. För den vanliga konsumenten är det därför ofta onödigt med de här extraberikade produkterna, jag skulle inte säga att de gör så stor skillnad. En proteinshake är mer en bekvämlighetsprodukt, säger nutritionisten.

DEBATT: Sluta proteinhetsa – ta en banan och gå till gymmet i stället

Åsikterna om hur mycket protein man faktiskt behöver stoppa i sig går isär. Proteinbehovet skiljer sig också från person till person, beroende på kön, ålder och träningsnivå. Att Livsmedelsverket rekommenderar ett intervall på mellan 10 och 20 procent protein av det totala dagsintaget är för att det ska bli en bra balans totalt sätt.

– Äter man för stor andel proteiner kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med till exempel nyttiga fetter och fullkorn. Ett riktigt högt proteinintag kan vara dåligt för personer med nedsatt njurfunktion, men man behöver inte oroa sig för att få i sig för mycket protein, säger Hanna Eneroth.