Jetlag är ett fysiologiskt tillstånd orsakat av störningar i dygnsrytmen och nära ofrånkomligt när vi reser längre sträckor, eftersom vi är ”inprogrammerade” på svensk tid. Att resa över tidszoner kan göra kroppen rejält förvirrad och orsaka både trötthet, huvudvärk, sömnlöshet, irritation, illamående och orolig mage – något de flesta av oss gärna hade sluppit.

Enligt Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid Stockholms universitet och Karolinska institutet, kan man dock aldrig undvika jetlag. Men det finns några knep för den som vill lindra de värsta symptomen.

– För att anpassa sig snabbast så gäller exponering för ljus på kvällen i USA, och när det gäller östflygning så kan man väl säga att det egentligen inte finns något bra alternativ. De flesta tillämpar att få mycket ljus på förmiddagen och sedan gradvis dag för dag senarelägga dagarna.

LÄS MER: Sömnbrist ändrar vårt DNA

Ska man vara borta en längre tid gör man oftast bäst i att så fort som möjligt försöka leva efter den dygnsrytm som gäller på den plats man har rest till. Ett sätt att påskynda anpassningen på är att vara vaken när det är ljust och äta och dricka på tider som stämmer med den nya dygnsrytmen.

– Ljuset är det som ställer om klockan, men det finns vissa effekter av föda. Stoppar man i saker i magen så påverkar det ämnesomsättningen, och det gäller också den biologiska klockans ämnesomsättning.

Kolhydratrik kost kan därför vara ett annat sätt att försöka skynda på den biologiska klockans anpassning. Att dricka mycket vatten och försöka sova så mycket som möjligt på flyget är också en bra idé.

Det kan även vara värt att vara försiktig med alkohol och koffein.

– Om man åker västerut så kommer man att väckas av att man har en full blåsa, så vräker man i sig en massa kaffe kommer det att förvärras, så man ska vara försiktig med kaffet. Är det så att man ska fungera på topp är koffeinet ett bra medel att använda på kvällen men man bör då tänka på att man vaknar ännu tidigare än vad man skulle ha gjort. Och alkohol gör att man somnar lättare men även att man vaknar tidigare.

En del avvänder sig också av melatonin-tabletter, men dess effekter är enligt Torbjörn Åkerstedt osäkra. 

LÄS MER: Därför kan du ha svårt att sova

– Amerikaner gör gärna det när de åker till Europa, därför att melatoninet drar den biologiska klockan till sig. Tar man det på kvällen får man en tidigareläggning av klockans inställning.

Men om man inte ska vara bortrest mer än två till tre dagar är standardrådet att försöka hålla fast vid dygnsrytmen som gäller hemma.

– Kan man leva precis på svenskt dygn så får man inte jetlag-effekterna, speciellt inte omman laborerar med högkvalitativa solglasögon som ser till att man undviker att få ljus på sig på morgonen när man åker till USA.