Fler prisexempel räknat i kronor

1993 – 5 000

1995 – 5 650

2000 – 6 800

2005 – 5 800

2010 – 7 300

2014 – 6 000

Statistiken är framtagen genom att mäta priserna på tur/retur-resor till 13 olika destinationer från främst Arlanda och Landvetter, med alla flygbolag som trafikerar sträckorna. Mätningarna har skett vid sex tillfällen per månad och de innefattar både korta och långa resor. Inflationen är inte inräknad i priserna. Källa: SCB

Priset på flygresor är inte lika enkelt att jämföra som för andra varor, eftersom det varierar till följd av flera olika faktorer. Men att döma av prisindex för utrikesresor förra året och tio år innan dess har det sammanlagt blivit dyrare att resa nu, trots alla lågprisbolag och onlinebutiker.

Statistik som Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram på uppdrag av Metro visar att prisindexet varierade mellan 92 och 155 under året 2014, då januari var billigast och december dyrast. Tio år tidigare rörde sig prisindexet bara mellan 113 och 121.

– Priserna är ju jättesvåra att riktigt slå fast, för bolagen räknar på andra sätt. Men som vi ser det är det väldigt styrt av tillgång och efterfrågan, och inte hur mycket det faktiskt kostar att flyga. Man ser på priserna att de ibland kan bli väldigt låga och ibland kan de sticka iväg rejält, och det är specifika månader som sticker ut, säger Christer Andersson på enheten för prisstatistik på SCB.

Räknar man på december månad, som är en av de månaderna då det är dyrast att resa, är skillnaden 34 procent mellan de jämförda åren. Det innebär att en flygbiljett som kostade 5 000 kronor i december 2004 i stället kostade 6 700 kronor i december 2014. Genomsnittligt prisindex över året 2004 jämfört med 2014 har gått från drygt 117 till drygt 120, vilket är en ökning på drygt 2,5 procent.

Ingrid, 34, köpte flygbiljett för 10 000 – fick minus en miljon på kontot

Men samtidigt som det genomsnittliga priset för utrikesflyg har gått upp så har förändringar på flygmarknaden gjort att möjligheterna för att göra kap är större nu än de var förr.

– För gemene man flyger man ju betydligt billigare i dag, säger Janne Bergling, branschchef på Svenska flygbranschen.

Det är bland annat nya affärsmodeller som lågprisbolag som utnyttjar utrymmet i flygplanen bättre, och anställningsavtal med krav på långa arbetstider som gör att priserna kan pressas. I fallet Ryanair är flygplatserna i många fall stora förlorare i sina avtal med bolagen, menar Janne Bergling.

År 2006 infördes även förbudet mot att ha med sig behållare med flytande vätska större än 100 milliliter efter ett försök att spränga flera transatlantiska flygplan med flytande sprängmedel. Detta medförde naturligtvis ytterligare kostnader för resenären som inte längre fick ha med sig egen dryck ombord. En jämförelse visar att priserna på mat och dryck ibland är 2 600 procent högre på flygplanen än i butik, enligt the Telegraph.

Många flygbolag har också börjat spara in genom att inte längre erbjuda måltider ombord under de kortare flygningarna. Vissa bolag har även valt att inte erbjuda gratis incheckning av bagage.

Han fick hela passagerarplanet för sig själv