D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder och är enligt Livsmedelsverket en av få vitaminer som vi riskerar att få för lite av.

D-vitaminbrist påverkar skelettet hos både barn och vuxna. Barn drabbas av något som heter rakit en sjukdom som är mer känd som ”engelska sjukan” och innebär att barnets skelett blir mjukt och missformat. Vuxna drabbas av osteomalaci vilket innebär benuppmjukning. Men enligt överläkaren Amra Osmancevic, överläkare på hudkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset, är det dock väldigt få som drabbas av D-vitaminbrist.

– Det krävs extrema förhållanden. Ingen D-vitamin i kosten och att man inte vistas alls i solen, säger hon.

► LÄS MER:  Därför blir du tröttare när snön försvinner under vintern

Kosten och solen är våra naturliga källor till vitaminet. Men under vinterhalvåret bär solens strålar inte tillräckligt mycket UV för att ge oss D-vitamin. I stället rekommenderar solexperten oss att äta fet fisk, ägg och mejeriprodukter som är D-vitaminberikade.

– Just nu ger vanligt fikabröd som innehåller margarin mer D-vitamin än solen, säger Amra Osmancevic.

Men att pressa i solen är onödigt då UV-strålarna väl kommer. För att tillgodose D-vitamin behovet räcker det enligt Amra Osmancevic att vistas i solen i omkring 15 till 20 minuter varje dag.

► LÄS MER:  Kungen vill driva slottet med solen

Solens strålar omvandlas inte omedelbart till D-vitamin när de träffar huden. Först efter ett dygn går det ut i blodomloppet och efter tre till sju dagar är det maxnivå i blodet. D-vitaminet lagras och finns kvar i kroppen några månader in på hösten. Under vintermånaderna rekommenderar Amra Osmancevic att man äter D-vitamintabletter för att nå Livsmedelsverkets rekommendationer om dagligt intag.

– Ja definitivt annars måste man äta fet fisk varje dag. Det är svårt att genom kosten komma upp i de nivåerna under vinterhalvåret, säger hon.