Och Gud skapade kycklingar, kor och fiskar. Njae, inte Gud i det här fallet, utan Fu-hung Hsieh, professor i biologisk teknik vid universitetet i Missouri, USA.
Hsieh tillverkar kycklingar: filéer som ska se ut, kännas och smaka som en verklig fågel.
– Laboratorie-producerat kött måste efterlikna upplevelsen som man får av att ta en tugga naturligt kött. Tidigare har forskare inte lyckats återskapa utseendet så konsumenterna har inte velat äta konstgjort kött, säger Hsieh.
Nu torde även matälskare ha svårt att skilja en verklig kyckling från professor Hsuiehs. Hans produkt tillverkas för restaurangbruk.
Hsieh ligger i framkanten av den globala matrevolutionen. Biologiska ingenjörer i ett flertal länder har nyligen lyckats skapa ätbart kött som dessutom ser aptitligt ut.
Tidigare i år framställde holländska forskare världens första ätbara konstgjorda hamburgare.
– Vi har gjort stora framsteg i arbetet med att skapa labbproducerat kött, men resultatet är för närvarande inget jag själv skulle äta, säger doktor Daisy van der Schaft, biomedicinsk ingenjör vid Eindhovens universitet i Nederländerna.
– En del av problemet är att substansen som binder samman cellerna innehåller animaliskt materia och även materia som kommer från tumörer hos möss, fortsätter hon.
Professor Hsieh och hans team är nu på god väg att skapa kalkon, biff och fisk.
– Det skiljer sig faktiskt väldigt mycket från kyckling. Särskilt med fisk har man den ytterligare utmaningen med att återskapa många olika färger, säger professor Hsieh.
Om forskningen fortsätter i samma takt skulle labbkött kunna säljas i mataffärerna inom ett par år.
– Vi arbetar med industridesigners för att komma fram till hur köttet borde se ut. Vem som kommer att köpa det beror på hur vi marknadsför det: Ska labbproducerat kött vara en produkt för massmarknaden eller bara vara en lyx för rika människor? säger Daisy van der Schaft.
Men det kan redan nu vara värt att tänka över hur vi konsumerar kött.
I veckan kom en ny studie från Harvard-universitetet som visar att rött kött ger högre risk för att dö i cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.
En portion obearbetat rött kött per dag ökade risken med 13 procent, en portion bearbetat kött, som korv och bacon, ökade risken med 20 procent. Studien gjordes under nästan tre decennium och omfattar 121 000 personer.
































