Om du letar efter en genväg till bättre nattsömn behöver du inte leta längre. Det finns experter och forskare som redan tagit reda på de optimala förhållandena för en god natts sömn. Och tidskriften Marie Claire har samlat några av de bästa tipsen. Här är 17 exempel för dig som vill sova bättre på natten.

1. Använd inte bara huvudkudde

Du som sover på rygg lägger med fördel en kudde under knävecken för att minska trycket på ryggen. Om du sover på sidan kan du lägga en kudde i armhålan och en mellan benen.

2. Sluta sova på mage

Att sova på mage är ingen bra idé överhuvudtaget. Det är svårt att andas med ansiktet i kudden. Och då måste du vrida huvudet i sidled istället. Men det är inte bra för rygg och nacke. Om du tvungen ska ligga på mage, böj då ut armbågen och benet åt det håll som du vänder ansiktet och lägg kudde under båda.

3. Bli inte full när du ska gå och lägga dig

Alkohol och skönhetssömn är ingen bra kombination. Visst går det att somna om du är full, men forskning visar att det är mycket lättare för någon som är berusad att vakna flera gånger under natten, vilket inte är bra för sömnen.

LÄS MER: Den här tekniken ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

4. Hitta en fast tid för läggdags

Om du går och lägger dig tio ena kvällen och sedan är vaken till klockan fyra på natten nästa dag blir kroppen förvirrad. Det gör det svårare att somna i rätt tid nästa kväll.

5. Tro inte du kan sova ikapp på helgen

Forskning visar att den som slarvar med sömnen kan få permanenta hjärnskador. Att sova längre på helgerna är inget som kan reparera de skadorna. Så det är bättre att sova regelbundet under hela veckan.

6. Ät inte precis innan du går och lägger dig

Matintag de sista timmarna före läggdags ökar risken för halsbränna och matsmältningsbesvär. Och det gör det svårt att sova. Så se till att äta tidigare på kvällen.

7. Ha inte världens fluffigaste största superkudde

Huvudet ska inte ligga för högt, särskilt inte om du sover på rygg (eller mage). Om du sover på sidan är en hög kudde lite mer okej, men det viktiga är att kudden är lagom hög så att ryggraden är rak.

LÄS MER: Varning: Därför är det farligt att somna på tunnelbanan

8. Kryp inte ihop i fosterställning

Att krypa ihop för mycket gör det svårt att andas. Återigen är kuddar inklämda på lite olika ställen i sovställningen rätt lösning för att komma ifrån problemet.

9. Köp ny säng

De flesta sängar slits ut efter några år så det kan vara en god idé att inte köpa en för gammal säng, och att byta en ny säng när den har fem–tio år på nacken.

10. Använd lakan som andas

Det kan kännas lyxigt att sova i sidenlakan men luftigare lakan rekommenderas för att inte bli för varm under natten.

11. Skaffa en hårdare madrass

En mjuk madrass som får dig att sjunka ner i sängen är ingen bra idé. Det kan leda till ryggont.

12. Skaffa en mjukare madrass

Men en alldeles för hård madrass är inte heller lösningen på dina problem. Istället måste du hitta den madrass som passar dig, och det är väldigt individuellt, beroende på vikt och storlek.

13. Sluta kolla Instagram och Netflix i sängen

Din hjärna fattar inte att du har gått för att lägga dig och blir istället alldeles för aktiv för att du ska kunna somna på ett bra sätt. Ljuset från dator- eller mobilskärmen rubbar sömncykeln. Det bästa alternativet är att lämna telefonen i ett annat rum, alternativt stänga av ljudet och lägga telefonen med skärmen nedåt.

14. Dra ner persiennen 

Detta handlar också om att bli av med ljuset under den period på dygnet då du ska sova. Mörker är bästa medicinen.

15. Sänk temperaturen, men inte för mycket

Det ska vara svalt i sovrummet, mellan 12 och 23 grader, det kan låta som ett rätt stort spann men vid ungefär 19 grader ska ämnesomsättningen öka, enligt ny forskning.

16. Tvätta dina fötter

För vem vill egentligen ha massa smuts i sängen? Om du går omkring barfota finns en risk att fötterna samlar med sig smuts och damm från golvet som följer med ner i lakanen. Äckligt! Men om du tvättar dig så höjer du kroppstemperaturen vilket gör att den är på naturlig väg ner redan när du går och lägger dig. Det främjar insomningen.

17. Låt hunden eller katten sova i egen säng

Forskning visar att djurägare som sover med sitt husdjur i sängen sover sämre. Visst kan det vara mysigt men en tass i ansiktet hjälper dig inte sova så gott som du förtjänar.