Ja, att det till och med finns en lösning till detta men som inte används. Med hjälp av datorsimulering har flera grupper av oberoende forskare kommit fram till att det skulle gå snabbare att gå av planet om passagerare inte gick av radvis som man vanligtvis brukar göra, skriver Vox.

Istället låter man alla passagerare som sitter vid gången gå av först, och därefter de som sitter i mitten och till sist de som sitter vid fönstret. En studie visade att denna metod skulle minska tiden för att stiga av med 35 procent.

► LÄS MER: Hjul på flygplan fattade eld

För att maximera metoden ytterligare kan man låta passagerare vid gången på vänstra sidan gå av först, och därefter de som sitter på högra sidan och så vidare.

Även om det skulle kännas konstigt att stiga av planet på det här viset minskar väntetiden för avstigningen då passagerare inte blockerar gången för varandra när de lyfter ner handbagaget.

Metoden har dock inte testas med riktiga personer, utan med datorsimulering som inte speglar hur verkliga passagerare uppträder. Däremot har denna typ av metod testats i verkligheten när passagerare går ombord och det har visat sig vara snabbare. Därför är det troligt att den även skulle fungera under avstigning.

►  LÄS MER: Nya regler minskar insyn i flygtrafik 

Men nackdelen med detta sätt är att man inte kan stiga av planet tillsammans med den man reser med, vilket blir problematiskt för barnfamiljer. Detta skulle möjligtvis kunna lösas genom att införa en undantagspolicy.

En annan anledning till varför flygföretag inte använder metoden kan bero på ekonomin. Även om väntetiden för att lasta av och på planet med passagerare kostar för flygföretagen, kompenserar de detta genom att sälja förstaklassbiljetter till de som vill stiga på och av planet innan alla andra.