Psykologen tipsar

Kämpa inte emot

– Ju mer man kämpar emot det, desto rödare blir man, det är som en stressreaktion. Försök att acceptera det för då lugnar man ner autonomisystemet och man blir mindre röd, förklarar psykologen Britt-Marie Stridh.

Öva på det

– För att bli bättre på att hantera sin rodnad kan man först identifiera hur man försöker dölja sin rodnad. Sedan kan man utsätta sig för olika sociala situationer där man tror sig rodna utan att göra några av sina säkerhetsbeteenden, enligt Britt-Marie.

Skifta fokus

– Det som händer när man rodnar är att man går in i sig själv. Lyssna och var mer uppmärksam på vad den andra personen säger i stället eller fokusera mer på det du själv pratar om så att du flyttar fokus utåt istället för inåt.

Gör det till din fördel

– Om du rodnar jättemycket men låtsats som ingenting, kan det vara ett tecken på styrka, för det är ingen som vet hur du egentligen känner inombords. 

Plötsligt riktas alla blickar mot dig. Du blir stressad och känner att det hettar till i ansiktet. ”Åh nej!” tänker du och känner hur rodnaden blir ännu värre. Kroppen får panik och du står där, röd som en varningslampa och undrar om ansiktet kommer smälta av hettan. Du tvingar dig till att öppna munnen för att säga några ord fastän du allra helst vill springa därifrån.

LÄS MER: Läkare larmar: Fransförlängningar kan skada hälsan

– Det här brukar kallas för social fobi om man har lätt för att rodna när man talar på jobbet eller inför familjemedlemmar. Det är nästan jobbigare att rodna inför familjen eftersom det är mer socialt accepterat att man rodnar under ett föredrag än inför syskon och vänner, berättar Britt-Marie Stridh, psykolog och VD för KBT-gruppen.

Beror rodnande alltid på social fobi?

– Nej, man kan rodna hur mycket som helst utan att ha social fobi. Det är beroende på hur vi påverkas av det. Skäms man över rodnaden, reagerar många genom att exempelvis böja huvudet, stryka med handen över pannan eller kanske går där ifrån, förklarar hon.

Dessa beteenden kallas för säkerhetsbeteenden och görs när man är socialt orolig eller känslig. Det är ofta säkerhetsbeteendena som signalerar till omgivningen att man är nervös, och inte själva rodnaden enligt Britt-Marie Stridh.

– Eftersom att rodnaden styrs av autonomisystemet i hjärnan så kan vi inte styra det, därför måste man våga släppa känslan att man rodnar, säger hon. 

LÄS MER: Köpte peeling-medel på nätet: ”Skinnet lossnade”

När man upplever en jobbig eller pinsam situation vidgar sig de ytliga blodkärlen. Blodcirukaltionen ökar och då blir det en rodnad, skriver UMO (Ungdomsmottagning på nätet) på sin hemsida.

– När vi har en rodnadsproblematik är det svårt att veta hur pass mycket man rodnar, vi bedömer det utifrån vår känsla. Det kan kännas som att man blir tomatröd i medan andra kanske inte märker det, förklarar hon.

Behöver man hjälp med att hantera sin rodnad kan man ta kontakt med en psykolog, kurator, ungdomsmottagning eller vårdcentral.