Så använder vi däcken

Uppskattad andel som under första kvartalet körde på dubbdäck, dubbfria vinterdäck och sommardäck, i procent.

00#00000002015:66,332,90,82014:63,635,70,62013:67,831,60,62012:65,134,00,92011:65,733,50,72010:68,330,71,0

Källa: Trafikverkets rapport "Undersökning av däcktyp i Sverige".

Regionala skillnader

Hur vanligt det är med olika däckstyper skiljer sig stort över landet. Listan över dubbdäcksanvändare toppas av Kiruna, Luleå och Östersund, som i stället ligger i botten för dubbfria vinterdäck. Omvänt toppar Malmö, Göteborg och Stockholm listan över dubbfritt men har lägst andel användare av dubbdäck.

Enligt Däck- fälg- och tillbehörleverantörernas förening (DFTF) har andelen sålda dubbdäck de senaste sju vintrarna varierat mellan 55 och 60 procent.

Källa: Trafikverkets rapport "Undersökning av däcktyp i Sverige".

År 2010 infördes dubbdäcksförbud på Hornsgatan i Stockholm. Från den 1 januari tillkommer Fleminggatan och en del av Kungsgatan på listan över stråk där man inte får köra bil med dubbade vinterdäck.

Syftet med förbudet är att förbättra luften, då de små metallpiggarna river upp partiklar från asfalten som är farliga att andas in. Eftersom båda gatorna är viktiga för trafiken är tanken att bilisterna inte bara ska undvika dessa - utan helt välja bort dubbat.

Beslutas lokalt

Det är upp till den enskilda kommunen att besluta om förbudet. I Uppsala infördes dubbförbud på delar av Kungsgatan och Vaksalagatan 2010 och i Göteborg råder förbud på Friggagatan och Odinsgatan.

– Jönköping var inne på det ett tag, och flera andra städer har haft det på förslag, men än så länge är det bara tre, säger Mikael Högskoog på Motormännen.

För Stockholms del hoppas han att staden nu gör en insats för att förhindra olyckor, bland annat med mer saltning.

Ingen minskning

Ur miljösynpunkt tycks dubbdäcksförbudet ha avsedd effekt. För fjärde året i rad klarar till exempel Uppsala EU-gränsen för stora partiklar, till följd av förbudet i kombination med bättre gaturenhållning, införandet av miljözon och hastighetssänkning i city, meddelade kommunen dagarna före jul.

Men en tydlig övergång till dubbfria vinterdäck verkar inte vara här. Enligt en rapport från Trafikverket körde 66,3 procent av bilisterna med dubbdäck första kvartalet 2015, mot 32,9 med dubbfria. Båda siffrorna har varierat upp och ned med några procentenheter de senaste åren.