Fakta: Nya Gripen E/F

Sverige ska köpa 60 plan av en uppgraderad typen Jas 39 Gripen E/F eller Super-Jas).

Den svenska kostnaden beräknas till 90 miljarder kronor under 30 år.

Beteckningen E i nya versionen är ett ensitsigt plan, F är ett tvåsitsigt.

I Sverige ska systemet vara i drift från och med 2023 och minst 20 år framåt.

Jämfört med Gripen C/D ökar E/F:s längd från 14,1 till 15,2 meter för E-versionen och till 15,85 meter för F-versionen, spännvidden från 8,4 till 8,6 meter, maximala startvikten från 14 till 16,5 ton och kapaciteten att bära last ökar med 13 procent.

Räckvidden blir längre när bland annat de interna bränsletankarna blir 40 procent större, motorn 22 procent starkare och radar- och varningssystem mer kvalificerade.

Planet kan accelerera och svänga snabbare utan att tappa fart.

Saabs Gripenavtal med Brasilien är företagets hittills största.

Avtalet omfattar 36 plan till ett värde av 39,3 miljarder kronor. Leveranserna ska ske mellan 2019 och 2024.

Källor: Försvarsmakten, Saab, regeringen

Fakta: Länder som flyger Gripen i dag

Sverige lade i fjol en order hos Saab på serieproduktion av 60 Gripen E, nästa generation av stridsflygplanet.

Sydafrika har tidigare köpt 28 Gripen-plan, medan Thailand har köpt 12.

Tjeckien hyr 14 Gripen-plan av Sverige, och det kontraktet förlängdes nyligen, medan Ungern hyr 14 plan som köps loss 2016.

– Vi arbetar vidare enligt de planer som vi har lagt upp tillsammans med Brasilien på den industriella sidan och vi har inga signaler om att det är något annat som skulle gälla. Det är ett väldigt bra samarbete och vi går vidare i de spår som vi har gjort, säger Marcus Wallenberg, styrelseordförande i försvarskoncernen Saab, till TT på onsdagen.

Han var en av många höga politiker, militärer och industriföreträdare från många länder som deltog när det första testflygplanet av Gripen E – även kallat Super-Jas – som byggts som testflygplan från början till slut visades upp i Linköping. Tanken är att 60 stycken Gripen E gradvis, från 2023 till 2026, ska ersätta de nuvarande 97 Gripen C/D.

Mycket viktigt för framtagandet av Gripen E är att Brasilien köper 36 Gripen E i en affär värd nästan 40 miljarder kronor.

Men Brasilien skakas av en politisk kris där president Dilma Rousseff tvingats avgå och riskerar riksrätt, vilket potentiellt skulle kunna vara ett hot mot affären.

Större och starkare

Saabs vice vd Lennart Sindahl säger till TT att Saab följer utvecklingen i Brasilien, men också han uppger att inga tecken finns på att affären är i fara.

– Vi rullar på som tidigare.

Också försvarsminister Peter Hultqvist (S) säger att han inte har några indikationer på annat än att avtalet med Brasilien ligger fast.

Det är nu nästan 28 år sedan det första Gripen provflögs, och planet har kommit i flera uppgradera versioner sedan dess. Gripen E är nu större, starkare, elektroniskt smartare och kan bära mer vapen än C/D-versionen.

I Saabs presentation ingick bland annat en halsbrytande flyguppvisning för de församlade potentaterna med en Gripen av versionen C/D.

Viktig export

Dagen gick i internationella tecken. I en av de stora hangarer som användes hängde 31 flaggor från länder som Saab redan har ett Gripen-samarbete med, eller som koncernen vill exportera planet till.

Saab har som mål att exportera 400–450 Gripen. Utveckling av stridsflygplan är oerhört dyrt. Därför är behovet av att hitta exportmarknader oerhört viktigt.

– Det är ett sätt för oss att få bättre ekonomi i hela projektet men det leder också till att man kan utveckla Gripen utifrån åsikter och synpunkter och erfarenheter som kommer in från många håll, säger Hultqvist.

Tar tid

TT: Det handlar om att hitta någon att dela kostnaderna med?

– Dela kostnader men också att vi successivt kan utveckla den militära förmågan, svarar han.

Export av väldigt dyr försvarsmateriel har stora både politiska såväl som ekonomiska följder. Därför kan det ta tid att sluta avtal när så många faktorer spelar in, påpekar Marcus Wallenberg.

– Det måste man ha respekt för.