På dessa sträckor sänks hastigheten

Peuravaara – Riksgränsen

Boden – Gällivare

Harrträsk–Gällivare

Bastuträsk - Boden södra

Bastuträsk – Skelleftehamns övre

Forsmo – Hoting  

Östersund – Storlien

Ånge – Sundsvall

Härnösand – Långsele

Strömsbro – Sundsvall

Kilafors – Söderhamns v

Borlänge rangerbangård

Frövi – Avesta Krylbo 

Avesta Krylbo – Borlänge

Västerås norra–Kolbäck

Kolbäck – Jädersbruk

Kristinehamn – Nykroppa  

Daglösen–Filipstad  

Mora och Blyberg

Repbäcken–Rågsveden

Kil – Karlstad Välsviken

Laxå – Karlstad Välsviken

Bofors – Strömtorp  

Katrineholm – Hallsberg 

Hallsbergs personbangård

Järna – Åby

Sala – Uppsala N

Uppsala C – Gävle

Örbyhus – Hallstavik

Sala – Broddbo

Eskilstuna–Rekarne
Rekarne – Kolbäck

Flens övre – Eskilstuna C

Åby – Mjölby

Laxå – Falköping

Hallsbergs personbangård – Frövi

Gårdsjö – Håkantorp  

Göteborg C – Partille

Almedal – Göteborg C 

Falköping – Alingsås

Nossan – Herrljunga

Uddevalla C – Strömstad

Göteborg Kville – Stenungsund

Almedal – Kungsbacka

Halmstad central

Kil – Charlottenberg

Öxnered – Håkantorp

Grästorp – Håkantorp

Herrljunga – Borås C

Borås C – Varberg

Mellerud – Billingsfors

Falköping – Sandhem

Sandhem – Nässjö

Nässjö – Värnamo – Landeryd

Landeryd – Furet

Värnamo – Helmershus

Mjölby – Nässjö

Nässjö – Alvesta

Alvesta–Älmhult

Älmhult – Hässleholm

Hultsfred–Berga  

Bjärka-Säby – Västervik

Älmhult – Olofström  

Kvillsfors – Järnforsen

Lockarp – Trelleborg

Helsingborgs godsbangård – Teckomatorp

Åstorp – Helsingborg godsbangård

Kristianstad – Åhus 

Ystad – Simrishamn 

Källa:  SVT/Trafikverkets Järnvägsnätsbeskrivning 2017

– Påslaget när det gäller snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg kommer att bli mellan tio och tjugo minuter.

SJ:s presschef Niclas Härenstam om hur de sänkta hastigheterna på västra stambanan påverkar restiderna nästa år.

Fakta: Drabbade sträckor

Här är några av de 69 sträckor som kan drabbas med sänkt hastighet. Oftast beroende på dåligt spår eller dåliga växlar:

Katrineholm – Hallsberg

Boden – Gällivare

Östersund – Storlien

Kil – Karlstad Välsviken

Uppsala C – Gävle

Göteborg C – Partille

Uddevalla C – Strömstad

Mjölby – Nässjö

Nässjö – Alvesta

Älmhult – Hässleholm

Här är hela listan.

Källa: SVT, Trafikverkets Järnvägsnätsbeskrivning 2017

Fakta: Järnvägsnätsbeskrivningen

Många operatörer ska samsas om samma spår. Trafikverket tar varje år fram en järnvägsnätsbeskrivning för operatörerna (ett 40-tal) som bedriver trafik i Sverige. Där ges förutsättningarna för trafiken och med hjälp av den ska operatörerna komma med önskemål om hur de vill köra. Därefter fastställer Trafikverket en tågplan för den samlade trafiken.

Källa: Trafikverket

Tågtrafiken har ökat stadigt i Sverige de senaste åren. Fler passagerare har lett till fler, längre och tyngre tåg – och till ett större slitage på spåren. En följd av det kan bli sänkta maxhastigheter på betydligt fler sträckor än vanligt, konstaterar Trafikverket i sin årliga beskrivning av järnvägsnätet som SVT Nyheter tagit del av.

En av de drabbade sträckorna är västra stambanan, som förbinder Sveriges två största städer. På delar av den sänks maxfarten för snabbtåg från 200 kilometer i timmen till 130.

– Påslaget när det gäller snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg kommer att bli mellan tio och tjugo minuter. Påslagen på våra regionala tåg kommer att bli mellan fem och tio minuter, säger SJ:s presschef Niclas Härenstam till TT.

"Stor förståelse"

På södra stambanan, som förbinder Malmö och Stockholm, kommer restiden att bli ungefär fem minuter längre. Men SJ vill inte klaga på hastighetssänkningarna som Trafikverket flaggar för.

– I grunden ska vi naturligtvis ha en anläggning som alltid fungerar. Men vi har ändå stor förståelse för att vi behöver göra en upprustning för att komma dit. Gör man en massiv satsning på upprustning så är det klart att det blir trängre på spåren och hastighetsnedsättning, säger Niclas Härenstam.

"Inte bra"

För MTR Express, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, kommer restiden att bli tio minuter längre söderut och fem minuter längre norrut. Företagets trafikplanerare Mikael Hanberg är något mer kritisk än sin kollega på SJ när han pratar om läget.

– Det är inte bra. Förutom att det är längre restider så ger det lite ökade personalkostnader i längden, säger Mikael Hanberg.

– Men inom två år ska de allra flesta felen vara åtgärdade och vi ska vara tillbaka i ordinarie hastighet igen.

Den ökade tågtrafiken har snabbat på slitaget av järnvägen och minskat tidsmarginalerna för underhåll och reparationer. Sänkningarna på västra respektive södra stambanan är spikade, men vad gäller större delen av de 69 sträckorna är det ännu oklart om topphastigheten blir lägre nästa år – och vilka följder det i så fall får på restiderna.

– Långsammare eller inte är alldeles för tidigt att säga. Det är inte säkert alls, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Flera parametrar

Först när tågplanen lagts går det att se om tidtabellerna förändras, och det finns andra parametrar än maxhastigheten som påverkar restiden.

– Tio kilometer upp eller ner påverkar mindre än om du plötsligt lägger in att du ska stanna vid en station till. Det påverkar absolut mycket mer, säger Bengt Olsson och fortsätter:

– Du kan inte säga att det är ett problem än, inte förrän du lagt upp det och sett om tidtabellen förändras, om den blir längre eller oförändrad. Och det vet vi först när vi lagt hela tågplanen för Sverige.