Fakta: Så röstar du

Röstningen pågår 19 september–20 oktober via mittfrimärke.se där varje bidrag presenteras. Du kan välja på upp till tre favoriter. Via röstningen utses tre vinnare, ytterligare fyra vinnande motiv utses av Postnords Frimärksråd som bland andra består av journalisterna Ebba Kleberg von Sydow och Jan Gradvall.

Källa: Postnord

Drygt 20 000 bilder skickades in till frimärkstävlingen och en jury har nu valt ut 20 finalister, som tävlar om att få sitt foto omvandlat till ett frimärke.

"Tävlingen kopplar ihop den moderna kommunikationen i sociala medier med kraften i den fysiska försändelsen. Det ska därför bli spännande att se vilka Instagrambilder som svenskarna vill se som frimärken att skicka brev och vykort med framöver", säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

I tävlingen, som vill visa en aktuell Sverigebild, ska sju vinnare utses. Svenskarna kan rösta fram sina tre favoritmotiv till och med den 20 oktober, ytterligare fyra vinnare utses av samma jury som tog fram finalisterna.

Vinnarna presenteras den 14 november och släpps sedan som frimärken i maj 2017.

Instagram bygger på att användarna delar foton med varandra. Man tar bilder med sin mobiltelefon och publicerar dem sedan via en särskild app på sitt Instagramkonto eller andra sociala medier.