– Ska jag vara ärlig är de lite skeptiska, det är inte så att det drar iväg några mängder än så länge.

Konditorn Markus Ekelund om kundernas inställning till "semoothien".

Sedan Markus Ekelund presenterade nytolkningen på konditoriets Facebook-sida, har den sedan dess rönt stor uppmärksamhet och gett upphov till diskussion om huruvida det är en bra idé eller inte.

Även hans kollegor och personal på Thimons bageri och konditori i Nässjö var skeptiska när han avslöjade sin idé för dem.

– De sa "fy vad äckligt, varför då?". Men när de väl fick smaka tyckte de att det var gott.

Det var hetväggen, alltså semla i varm mjölk, som inspirerade Ekelund.

– Jag tänkte att man kanske skulle plocka upp den och göra den lite mer 2016, så då blev det en smoothie av det istället, man mixar den alltså.

Han beskriver det som en varm drink med lite tjockare, mer smoothie-lik konsistens. Han tror inte det blir samma försäljningssuccé som förra årets semlewrap, hittills har kunderna inte direkt köat efter "semoothien".

– Ska jag vara ärlig är de lite skeptiska, det är inte så att det drar iväg några mängder än så länge. Men de som vågar prova tycker att det är jättegott. Det är just det, att man måste våga, säger Markus Ekelund.