Från och med den första maj kommer SJ ändra reglerna kring restidsgaranti för resenärer som kräver pengarna tillbaka efter att ett tåg har försenats, rapporterar SR.

De nya reglerna innebär bland annat att den som reser på en enkelbiljett bara kommer kunna få ut en fjärdedel av den ersättning man får i dag, vem som än har orsakat förseningen. Man kommer också bara kunna få ut ersättningen kontant. 

I dag säger reglerna att en timmes tågförsening med ett dagtåg eller mer ger hundra procent ersättning för biljetten – någonting som från och med den 1 maj alltså kommer ändras till 25 procent av resans pris. 

Maricka Berggren, presskommunikatör på SJ, säger till SR att de nya reglerna handlar om att ”förenkla systemet för företaget” och menar att det inte alls handlar om att de vill sänka kostnaden.

– Vi tillgodoser de kundönskemål som har kommit in, där man har efterfrågat att regelverket ska vara enklare, att återbetalningarna ska ske snabbare och att man hellre har velat få betalt i kontanter än värdebevis, säger Maricka Berggren till Metro.

Hon säger att ersättningen tidigare har varierat beroende på huruvida det varit SJ som varit orsaken till förseningen eller om den berott på någon annan operatör eller infrastruktur.

Men det här innebär ju också att ersättningen kommer sänkas i vissa fall, vad tror ni att resenärerna tänker om det?

– Vi vet att kunderna efterfrågat en snabbare hantering och tydligare regelverk, så vi tror att det här i högre grad kommer leda till att resenärerna ansöker om resegaranti. Det har inte varit så många som vet om att den har funnits tidigare och vi tror i och med det här att fler kommer veta om att möjligheten finns och få pengar tillbaka.

Enligt SR betalade SJ ut 50 miljoner kronor i restidsgaranti.

Kommer ni spara in pengar på de nya reglerna?

– Nej, tvärtom tror vi att fler kommer medvetandegöras om att vår resegaranti finns, säger Maricka Berggren.

Här kan du läsa mer om SJ:s nya regler.