Professor Michael Dahlén tog tjänstledigt under ett år för att skaffa 40 nya vanor. Han fokuserade på en ny vana per vecka, de övriga tolv veckorna vilade han från förändringsarbetet. För Metro berättar han hur du gör om du vill använda samma taktik som han gjorde.

Tränar man tillräckligt ofta och gör det tillräckligt jobbigt för hjärnan är en ny vana skapad eller en gammal vana bruten på en vecka, enligt Michael Dahlén. 

INTENSIV UPPREPNING

Nyckeln är att göra en sak så ofta det bara går, tills hjärnan tycker det är enklare att koppla in autopiloten än att ägna energi åt att behöva styra skeppet varje gång. 

Under veckan som du planerar att skaffa en ny vana ska du alltså göra den nya vanan så många gånger som möjligt.

Att sluta stressa på morgonen kan man bara träna in den en gång på per dag så då måste man vara lite slug. Då gäller det att fokusera på att dra ner stressnivån i alla situationer som under en dag kan vara hektiska. Du kan se till att ge dig själv mer tidsutrymmen genom att till exempel gå en kvart tidigare till alla jobbmöten under veckan.   

LURA HJÄRNAN

Om du vill bryta en vana så ska du göra det extra jobbigt för dig att utföra den vanan.

Om du till exempel vill sluta kolla jobbmejlen när du är ledig så kan du göra det så besvärligt för dig att hjärnan till slut väljer att bryta den vanan. Det gör du genom att exempelvis bestämma att varje gång du vill kolla mejlen så måste du först göra så många armhävningar du orkar. Tillslut kommer hjärnan att koppla samman lusten att kolla mejlen med något jobbigt och behovet kommer att försvinna. 

DRA AV PLÅSTRET SNABBT 

I valet mellan att dra av plåstret snabbt och gå varsamt fram är plåstret alltid att föredra. Går man varsamt fram tar det lång tid att ställa om och risken är att hjärnan aldrig ser behovet att skapa en ny vana. Det enda som kan kräva långsamhet är sådant som kan vara skadligt för kroppen (överträning, kost, medicinering) vid för snabba omställningar.

Michael Dahlén rekommenderar att träna flera gånger per dag under veckan men då en lättare form av träning. En extremvariant kan vara att ta dig till gymmet så ofta du kan och vänja dig vid det beteendet och känslan. Sen kan du steg för steg gå in och börja träna.