Den 22 augusti publicerade Aftonbladet en debattartikel signerad en "Tobias Lagerfeldt", där Lagerfeldt menade att asylsökande och papperslösa skulle ges rösträtt. Som Metro tidigare berättat om finns inte Tobias Lagerfeldt, och bilden som påstås föreställa honom kommer egentligen från en orelaterad rysk mans Facebookprofil.

► LÄS MER: Bild på ryska Alexei användes i svensk debattartikel: ”Var en chock”
 

Nu kan Aftonbladet avslöja att mannen som skrivit debattartikeln är en 34-årig person som är anställd på Sverigedemokraternas riksdagskansli. Mannen har tidigare bytt namn och har skyddade personuppgifter. Den falska debattartikeln skickades in från samma meljadress som 34-åringen använt i andra sammanhang och 34-åringen kan även kopplas till debattartikeln via ett telefonnummer. 34-åringen nekar dock till detta.

– Jag har möjligtvis läst artikeln. Men jag har ingen aning om vem som har skrivit den. Det stämmer helt enkelt inte. Antingen måste det vara en provokation eller så har ni missförstått allting, säger han till Aftonbladet.

34-åringen har också under namnet Egor Putilov presenterat sig själv som frilansjournalist och före detta handläggare på Migrationsverket. I sin blogg har han påstått att han arbetat åt flera av Sveriges större nyhetsredaktioner. Blogginlägg från bloggen har delats av flera högt uppsatta Sverigedemokrater och Putilov har fått debattartiklar publicerade i flera tidningar.

► LÄS MER : Polis stal kvinnas identitet på Facebook med hennes privata bilder
 

Mannen uppger att han använder pseudonymen för att han lever under hot. Han har också använt flera andra alias.

– Egor Putilov är min journalistiska pseudonym, som varit viktig att ha när jag arbetat i krigszoner som Egypten och Syrien, där jag blivit gripen. Då är det lätt att hamna i kläm om de googlar och ser vad man tidigare skrivit, under eget namn, säger mannen till Aftonbladet.

34-åringen har jobbat på SD:s riksdagskansli sedan början av 2016 och arbetar under SD:s migrationspolitiska talesperson Markus Wiechel. Riksdagens personalenhet kan inte säga något om honom och kan inte heller svara om de genomfört någon säkerhetsprövning eller bakgrundskontroll av 34-åringen.

Wiechel vill inte för Aftonbladet kommentera att 34-åringen och Putilov är samma person, och att han inte känner till något om den falska debattartikeln. 

– Vad han gör på sin fritid får han svara för.

34-åringen invandrade till Sverige från Ryssland 2007 och drev tidigare en resebyrå med en annan man som också han har skyddade personuppgifter

► LÄS MER: Marias identitet kapades – då lurades hennes vänner på pengar via sms