De nya klämspärrarna med glasdörrar i tunnelbanan och pendeltrafiken ska minska antalet plankare. Kritiken mot de nya spärrarna ökar nu. Resenärer skadas när spärrarna slår igen.

– Det är oacceptabelt att folk gör sig illa och är rädda, säger Erika Ullberg (S) som sitter i SL:s styrelse och trafiknämnden.

Oppositionen i SL-ledningen är emot hårdare spärrar.

– Vi vet inte om de minskar fuskåkandet. Jag är övertygad om att det är effektivare med fler biljettkontroller, säger Erika Ullberg.

I dag tas spärrproblemen upp på möten, både i SL-ledningen och i SL:s styrelse.

– Vi ska pr ata om hur vi ska förbättra spärrarna. Det är inte aktuellt att ta bort spärrarna, säger Thomas Silvander, intäktsansvarig på SL.

Enligt trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) visar försök med öppna spärrar att fler plankar om spärrarna tas bort.

– Det skickar notan till de betalande resenärerna i slutändan, säger han.