Bakgrund

Skånetrafiken har tidigare haft Sverigedemokraternas reklam.

Nu har trafikbolag nekat till att ta in den SD-annonskampanj som tidigare suttit uppe på Östermalms tunnelbanestation i Stockholm.

Kampanjen riktade sig till turister och handlade om "forced begging", tvingat tiggeri.

Affischerna blev nedrivna 4 augusti och därefter fattade SL beslutet att stoppa reklamen med hänvisning till säkerhetsskäl.

När SL tillät SD:s reklam i Stockholm så tog flera kritiker upp SL:s egna riktlinjer kring reklam där det bland annat står:

"Annonsering får inte förekomma på SL reklamytor som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp."

►LÄS MER: Nej till SD-kampanj i Skånetrafiken

Men medan SL tog in Sverigedemokraternas reklam så avböjde Skånetrafiken med hänvisning till just en sådan formulering.

– I avtalet med vår entreprenör så är det tydligt reglerat att sånt som kan uppfattas vara rasistiskt, sedlighetssårande eller stötande inte ska sättas upp på våra bussar, säger Jan-Åke Bergmark på Skånetrafiken. 

​Att de två trafikbolagen fattar olika beslut men har liknande policy har fått en del att klia sig i huvudet.

– Om man upplåter plats i offentliga miljöer så är det rimligt att man har förutsägbara normer för hur den platsen får användas, säger juridikprofessorn och debattören Mårten Schultz.

►LÄS MER: SD-reklam i tunnelbanan nedriven efter en dag – två omhändertagna

Han tycker att det vore bra – rättsligt sett och ur yttrandefrihetsperspektiv – om trafikbolagen var tydligare med hur de kommer fram till sina beslut.

– SL:s policy var ju nästan chockerande diffus, säger Mårten Schultz.

Skånetrafiken tycker att man är öppen med sin policy, även om den inte går att läsa på nätet.

– Vi är en offentlig verksamhet, så det går alltid att begära ut sådana dokument, säger Jan-Åke Bergmark.

►VIDEO: Här river demonstranter ner SD:s tunnelbanereklam

Att politisk reklam stoppas är vanligare inom tidningsvärlden, enligt Lars Nord, professor i politisk kommunikation.

Tidningar erbjuds att ta in annonser och så sitter en ansvarig utgivare och gör en bedömning. Och olika publicister kan komma fram till olika slutsatser.

– På samma sätt kan ju olika trafikbolag komma fram till olika slutsatser när det gäller vad som är förenligt med deras policy.

►LÄS MER: SD:s nya tiggarkampanj riktad till turister: "Ursäkta röran i Sverige"

Men tidningsutgivare har en större vana, konstaterar Lars Nord.

– Ja, det är en jätteskillnad. Den ansvarige utgivaren fattar nästan dagligen sådana beslut. Det finns en lång tradition av publicistisk sed som gör att man är van vid det här, något som inte alls finns hos till exempel trafikföretag.