Vid ett möte i landstingets trafiknämnd i går kväll redovisade han de åtgärder som hittills vidtagits, och vilka som planeras efter kritiken mot att resenärer skadas av de nya glasspärrarna. Den kanske viktigaste är att förklara för resenärerna hur spärrarna fungerar och hur de ska passeras. Men behövs det?

– Jag går till mig själv. Ibland har man bråttom, man är inte koncentrerad. Har jag med mig barn, hur gör jag då? Har jag med mig hund, hur gör jag då? De flesta kan det här, men vi ska inte bortse från att behovet kan finnas. Av spärrvakterna får vi höra att många resenärer beter sig fel när de kommer in i spärrarna, särskilt i rusningstrafik.

Lösningen blir en stor informationskampanj, främst via annonsering i Metro. Dessutom ska MTR:s trafikvärdar bidra med instruktioner på plats.

Utöver det jobbar man med tekniken.

– Vi har påbörjat en teknisk justering av spärrarna. Det gäller särskilt dem som finns närmast spärrvakterna, där bland annat barnvagnar och rullstolar passerar. De ska ha längre ”öppettider”, säger Anders Lindström.

Att byta ut de nya spärrarna är inte aktuellt.

– Man måste sätta problemen i relation till att vi haft 1,7 miljarder passerande sedan de nya spärrarna infördes. Spärrarna är inte farliga – däremot ska vi minska de felfunktioner som finns och undvika att folk blir klämda.