– Resenärerna skulle kunna spara upp till 25 minuter per resa genom att samordna kontrollerna. Eftersom det handlar om många pendlare blir det snabbt samhällsekonomiska värden av detta.

Linus Eriksson, trafikdirektör hos Skånetrafiken, om att samordna två id-kontroller till en.

Fakta: Id-kontroller från Danmark

Lagen som id-kontrollerna grundas på började gälla den 21 december, men började tillämpas den 4 januari.

Företag som kör bussar, tåg eller färjor från Danmark till Sverige måste kontrollera att passagerarna har giltigt id med foto.

Den som saknar giltigt id får inte åka med. Reglerna gäller även bilresenärer.

Undantag görs för barn som reser tillsammans med föräldrar.

Ensamkommande barn måste ha giltigt id.

Transportörerna kan få böta 50 000 kronor om de inte har gjort de kontroller som krävs och låter personer utan giltigt id åka med.

Polisen ska kontrollera att transportörerna gör det de ska.

I november infördes tillfälliga id-kontroller på färjor från Tyskland och Danmark till Sverige. Då utfördes enbart stickprovskontoroller.

Källa: Näringsdepartementet

Först en id-kontroll på flygplatsen Kastrup som utförs av tågbolagens vakter – för att leva upp till transportörsansvaret, och i förlängningen regeringens ambition att kraftigt minska antalet asylsökande.

Och knappt en kvart senare: Fram med id-handlingen igen för att visa svensk polis vid Hyllie station.

Fullständigt orimligt, anser danska tågbolaget DSB och Skånetrafiken som hoppas att kontrollerna kan samordnas till en och samma punkt.

Ekonomiska värden

– Resenärerna skulle kunna spara upp till 25 minuter per resa genom att samordna kontrollerna. Eftersom det handlar om många pendlare blir det snabbt samhällsekonomiska värden av detta, säger Linus Eriksson, trafikdirektör hos Skånetrafiken, till TT.

Exakt hur kontrollen ska gå till och vem som ska kolla id lägger han sig inte i. Men en tanke för att slippa kontrollen på Hyllie är att polisen förflyttar sig till Kastrup och gör samma jobb där i stället.

– Om amerikanska myndigheter kan ha personal på Arlanda och Kastrup borde det här också gå att hantera, säger Eriksson.

Men inrikesminister Anders Ygeman (S) är skeptisk till att flytta poliser till dansk mark.

– Jag tror inte att det är en speciellt framkomlig väg, det skulle krävas omfattande lagändringar i Sverige och Danmark. Men om de danska gränskontrollerna fungerar bra kan det finnas motiv att minska kontrollen på Hyllie. Det är dock ännu för tidigt att säga, säger han till TT.

Avvaktar

Sedan id-kravet infördes den 4 januari har antalet asylsökande i Sverige sjunkit. Men när vinterkylan är här kommer det alltid färre asylsökande, påpekar Ygeman och vill inte dra några slutsater innan han sett utvecklingen under en längre tid – och när vinterkylan ersatts av varmare temperaturer.

– Lagen om id-kontroll gäller ju till den 4 juli. Jag har väldigt svårt att se att vi gör några ändringar innan vi sett resultat i verkligheten, under en så pass lång tid att det går att jämföra, säger Ygeman.

Han förklarar att läget också beror på vilka åtgärder EU lyckas få på plats.

– Det avgör också om vi kan lätta på svenska kontroller.