– De kan bli mer liberala, eller mindre strikta, för en del av de mindre flygplatserna, säger Vestager, på en pressträff under ett besök i Stockholm.

Många av de regionala flygplatserna i Sverige undrar över framtiden eftersom det har rått, och råder, viss osäkerhet om de stöd de får från kommuner och regioner verkligen går att förena med EU:s regler för statsstöd. Oron har också sin grund i att kommissionen har börjat granska regionala flygplatser nere i Europa hårdare eftersom de misstänks försöka konkurrera med varandra med hjälp av offentliga stöd, det vill säga skattemedel.

Oron har inte stillats helt av att kommissionen tidigare i år gav grönt ljus för det stöd som flygplatserna i Skellefteå och Sundsvall/Timrå får. Frågan om flygplatser och stöd var en av de som togs upp när Vestager träffade näringsminister Mikael Damberg (S) under sitt besök.

Sverige annorlunda

– Vi förstår att kommissionen har gjort en del granskningsärenden i Europa där man tycker att offentligt stöd har använts fel. Det jag var noga med att framhålla är att Sverige ser annorlunda ut, med enorma avstånd och att för oss är regionala flygplatser en del av en helt nödvändig infrastruktur för både medborgare och näringsliv. Det är viktigt at kommissionen har det med sig, säger Damberg.

Vestager säger att hon och hennes medarbetare är införstådda med förutsättningarna.

– Vi förstår mycket väl att det är väsenligt att ha en välfungerade flygplats, också de mycket små, i ett land som är så stort som Sverige, säger Vestager.

Hon förutspår att de nya riktlinjerna om undantag, som hon hoppas kan vara i kraft i vår, ska göra att en del av de problem som finns nu kan lösa sig automatiskt.