Fakta: Svenska medaljhopp

Simmaren Sarah Sjöström är en av OS största guldfavoriter på favoritdistansen 100 m fjäril. Finalen simmar hon kl 03 natten till måndag.

Fler svenska medaljhopp:

Sofia Mattsson, brottning.

Petter Menning, kanot.

Emma Johansson, cykel.

Michel Tornéus, friidrott, längdhopp.

Josefin Olsson, segling.

Marcus Svensson, skeet.

Henrik Stenson, golf.

Jenny Rissveds, mountainbike.

Anna Nordqvist, golf.

OS i Rio de Janeiro – ett av sportårets absoluta höjdpunkter. Men Rio ligger fem timmar efter Sverige vilket innebär att mängder av evenemang äger rum mitt i natten, svensk tid.

Så hur gör man om man vill följa tävlingarna i realtid?

– Man måste planera tittandet, men även sovandet om man ska få det här att fungera, säger Torbjörn Åkerstedt, professor vid Karolinska institutet och föreståndare för Stockholm stress center vid Stockholms universitet, till TT.

– Man får se till att sova före eventen och efteråt, så fort det går. Sedan kan det ju vara en fördel om man har flextid så att man kan börja lite senare dagen efter.

Lagom lång tupplur

En tupplur på dagen kan också hjälpa till.

– Men den ska inte vara för lång så att man går in i djupsömn. Fem till tio minuter är det bästa, säger Christian Benedict, docent vid institutionen för neurovetenskap på Uppsala universitet, till TT.

TT: Är det farligt att dela upp sömnen?

– Nej, det verkar vara helt okej, det har gjorts ett stort antal studier på det. Men man ska vara försiktig dagen efter med bilkörning och aktiviteter som kräver uppmärksamhet, säger Torbjörn Åkerstedt.

Skippa kaffet

Kosthållningen är också värd att tänka på inför de nattliga äventyren: Låt kaffet, läsken och energidryckerna bli kvar i kylen. De piggar visserligen upp men effekten sitter kvar och kan sabba sömnen efteråt.

Sömnforskaren och psykiatrikern Lena Mallon tipsar om att äta ordentligt innan man somnar på kvällen, rapporterar P4 Dalarna. Annars riskerar man att vakna hungrig och kanske sätta i sig chips eller, ännu värre, alkohol. Bättre är att få i sig så kallade långa kolhydrater, som gröt.