Fakta: Fler tekniktrender

Ericssons Consumer Lab har sammanställt flera olika undersökningar som gjorts om konsumenters önskningar och presenterar några av de hetaste i sin trendrapport:

Nätverk som livsstil – möjliggör delningsekonomi, kollektiv intelligens

Streaming från födseln – ungdomar tittar alltmer på Youtube

Hus med sensorer – kollar själva upp elfel, vattenskador och byggfel

Sensorer i kroppen – prover och mätningar via nätet

Hackattacker ökar – allting hackas

Källa: Ericsson

Ericsson har för femte året sammanställt konsumenters åsikter och önskningar om teknik, och listat ett antal trender.

– En smartphone i handen, det är egentligen inte så praktiskt. Exempelvis inte när man kör bil eller lagar mat. Och det finns många situationer där skärmar inte är så bra. Därför så tror en av två att smartphones kommer att tillhöra det förflutna inom fem år, berättar Rebecka Cedering Ångström på Ericsson Consumer Lab.

Prata i stället för knappa

I stället tror konsumenterna på någon form av elektronisk assistent, som man kan prata med i stället för att knappa på. Konsumenter tror också att artificiell intelligens blir mer efterfrågad. Kanske kan manicken fungera som lärare, doktor eller ekonomisk rådgivare utan att vi behöver röra skärmen.

– Det går så fort nu från idé till massmarknad. Vi har inte undersökt tekniken, det här är bara vad konsumenter tycker, säger hon.

Prova skor via nätet

En annan trend är att virtual reality nu ser ut att bli verklighet i större utsträckning. I alla fall om konsumenterna får råda.

– Tänk att titta på fotboll, och kunna välja varifrån man vill se matchen, från olika ställen på läktaren eller kanske till och med från planen. Shopping är också ett område, att kunna prova skor så man ser hur de ser ut på den egna foten, säger hon.

Ju fler som är uppkopplade, desto fler har nytta av nätet, berättar hon. Konsumenter får makt genom nätet.

– Tidigare har det varit så att när konsumenter inte är nöjda så röstar de med fötterna. Men nu tror 32 procent att bästa sättet att få ett företag att förändra sig är genom att posta på företagets sociala medier, säger Rebecka Cedering Ångström.