Sex miljarder kronor. Så mycket var ökningen av ekomat under 2015. Totalt uppgick försäljningen till 21,5 miljarder kronor vilket nästan är en fördubbling sedan 2013. Av den totala försäljningen av livsmedel står ekologiska varor för 7,7 procent vilket inte är långt ifrån världsmästarna, Danmark, som har 8,3 procent. 

– Håller våra och danskarnas prognoser kommer Sverige under året att ta på sig ledartröjan när det gäller högst andel ekokonsumtion i världen, säger Cecilia Ryegård, redaktör för Ekoweb till   Dagens Nyheter

LÄS MER: Matpriser stiger – utom för ekomat

Mest ökade den ekologiska försäljningen hos Systembolaget, 68 procent. Hos Ica ökade det med 50 procent, hos Axfood med 43 procent och hos Coop med 19 procent. 

– Hälsotrenden har stärkts under året bland konsumenter, det visar internationella undersökningar. Och ekomat ligger högst när det gäller hälsofaktorer kopplade till livsmedel, framför allt hos de yngre konsumenterna, säger Cecilia Ryegård till Dagens Nyheter.

LÄS MER: Färre bönder odlar ekologiskt