Det var i november som Sofia Koch tog tunnelbanan i Stockholm mellan Liljeholmen och T-centralen. Trots att hon hade dragit sitt kort i spärren så registrerades biljetten aldrig, något som DN var först med att uppmärksamma.

Hon blev stoppad av en kontrollant som påstod att hon saknade giltig biljett och därefter drog SL Sofia inför rätta. En resa som började på 36 kronor slutade i en stämning på 3 500 kronor.

I tisdags kom tingrättens dom: Sofia får rätt och slipper betala tilläggsavgift och rättegångskostnader.

– Jag är superglad över att tingsrätten förstod vad jag ville få fram. Den här domen är viktig för alla andra resenärer som drabbats av samma sak, säger Sofia till Metro.

Efter att hennes fall uppmärksammats har hon fått stort stöd av vänner och läsare. Många som har råkat ut för samma sak har hört av sig till henne och stöttat henne under tvisten, men också fått nytt hopp.

– Med min dom i ryggen kan även andra drabbade få sina tilläggsavgiftskrav avskrivna. SL måste jobba hårdare på att få sina system att fungera. När vanliga resenärer som gjort rätt för sig hamnar i kläm, blir det ett problem, säger hon.

Tingsrätten anser att Sofia, genom att ha kontrollerat sitt saldo vid en SL-automat, har gjort tillräckligt för att försäkra sig om att hon haft en giltig färdbiljett. Därför är det orimligt att resenärer ska behöva göra ytterligare kontroller som att söka upp en spärrvakt efter att ha passerat tunnelbanespärrarna, menar de.

SL har accepterat domen och för Sofia betyder det här lugn och ro efter en lång och tuff resa.

– Det känns fantastiskt, säger hon.