Fakta: Så säger lagen om vinterdäck

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Till vägbanan räknas även vägrenen.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.

För personbilar och andra lätta fordon måste mönsterdjupet i vinterdäcken vara minst tre millimeter.

De bästa däcken, det vill säga de med störst mönsterdjup, bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när man bromsar eller svänger.

Källa: Polisen

– Jag bedömer ändå att det är bättre i år än förra året, säger Peter Buhre som är vd för Däckspecialisternas riksförbund.

Vädret påverkar förstås. Många väntar helt enkelt med att byta till när snön kommer.

– Jag tror att snökanonen som Stockholm råkade ut för i början av november har påverkat.

Drygt 120 verkstäder i Sverige har svarat på enkäten.

– De tittar på sina förvaringar och gör en uppskattning.

I södra Sverige är det framför allt den östra delen som har fått snö i november. Något som stämmer väl överens med enkäten där det tycks vara färre som har bytt däck på västra delen. Ungefär var femte bilist i Skåne, Halland och Västra Götaland har fortfarande sommardäcken på, enligt enkäten.

I resten av södra Sverige, sett från Uppland och neråt, bedöms ungefär var tionde köra med sommardäck. Från Dalarna och norrut har i princip alla bytt.

Enligt Peter Buhre går trenden från att byta själv till att låta en verkstad göra jobbet.

– Förr i tiden var det 9 av 10 som skiftade själv.

Däckhotell, större och tyngre hjul och att bytet har blivit mer komplicerat kan vara några av förklaringarna.

– Det är inte så lätt att göra det i dag som för 10–15 år sedan.

Från och med torsdag, den 1 december, är det lag på vinterdäck vid vinterväglag.