Snart är rean här igen – för många lika förknippad med sommaren som mygg, vågskvalp och Allsång på Skansen. Inom kläd- och skohandeln kommer hela 95 procent av butikerna att ha rea i sommar, visar en ny rapport från Svensk Handel.

– Man vill bli av med vårkollektionen och ge rum för höstkollektionen. Det handlar ju mycket om mode i den branschen, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

Just kläd- och skohandeln, och även möbelhandeln, drar i hög grad i gång sina reakampanjer tidigt, redan efter midsommar. Över hälften av handlarna tror att skatteåterbäringspengarna – på väg ut just nu – kommer att ge extra skjuts i försäljningen.

Och det blir generellt en bra sommar, tror handlarna. Försäljningen väntas öka med 2,5–3 procent under årets tre sommarmånader, jämfört med motsvarande period i fjol. En tredjedel av handlarna räknar med att få fler turister i butiken i år, och inom dagligvaruhandeln tror drygt 40 procent av handlarna på ökad försäljning tack vare fotbolls-EM.

Undersökningen har utförts av HUI Research och bygger på svar från 1000 handlare.