Vi tänker rea i sommar:

• Kläd- och skorhandel. 
95 procent.

• Möbelhandel. 66 procent.

• Sport- och fritidshandel.
58 procent.

• Elektronikhandel. 53 procent.

• Heminredningshandel.
51 procent.

• Järn- och bygghandel.
66 procent.

• Guld- och optikhandel.
31 procent.

• Färghandel. 22 procent. 

• Bok- och pappershandel.
66 procent.

• Dagligvaruhandel. 17 procent Källa: HUI Research/Svensk Handel

Snart är rean här igen – för många lika förknippad med sommaren som mygg, vågskvalp och Allsång på Skansen. Inom kläd- och skohandeln kommer hela 95 procent av butikerna att ha rea i sommar, visar en ny rapport från Svensk Handel.

– Man vill bli av med vårkollektionen och ge rum för höstkollektionen. Det handlar ju mycket om mode i den branschen, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

Just kläd- och skohandeln, och även möbelhandeln, drar i hög grad i gång sina reakampanjer tidigt, redan efter midsommar. Över hälften av handlarna tror att skatteåterbäringspengarna – på väg ut just nu – kommer att ge extra skjuts i försäljningen.

Och det blir generellt en bra sommar, tror handlarna. Försäljningen väntas öka med 2,5–3 procent under årets tre sommarmånader, jämfört med motsvarande period i fjol. En tredjedel av handlarna räknar med att få fler turister i butiken i år, och inom dagligvaruhandeln tror drygt 40 procent av handlarna på ökad försäljning tack vare fotbolls-EM.

Undersökningen har utförts av HUI Research och bygger på svar från 1000 handlare.