Det var natten till lördagen den 4 juli i fjol som en 28-årig man i Hästveda i Hässleholms kommun blev skjuten i magen och ringde SOS Alarm. I början av nödsamtalet upprepar han flera gånger att han blivit skjuten och att han tror att han ska dö. Han säger att hans tarm sticker ut, och att ”lungan är utanför min kropp”, skriver Skånska dagbladet som lyssnat på två ljudfiler från samtalet och återger samtalet ord för ord.

Till en början försöker operatören få fram den exakta adressen samt vem den skjutna och misstänkta är, men fyra minuter in i det 24 minuter långa samtalet ändras tonläget, skriver tidningen. 

Operatören ifrågasätter vad mannen gör med telefonen då operatören har svårt att höra honom och insisterar på att han ska uppge sitt telefonnummer.

När 28-åringen svarar ”jag har så ont” säger operatören ”va inte uppkäftig då för då ska jag inte hjälpa dig över huvud taget”. Operatören hotar även med att lägga på om 28-åringen inte svarar på frågorna som ställs.

Efter 24 minuter lägger operatören på, då har mannen troligen fått hjälp av en lastbilsförare som stannat och polis och ambulanssjukvårdare är på plats. 

Nu ber SOS-alarm om ursäkt för bemötandet. Ronald Krantz är regionschef på SOS Alarm region syd.

– Vi har larmat väldigt snabbt, så inledningsvis hanterar vi det bra. Men bemötandet är inte alls bra och det beklagar vi. En av våra grundbultar är empati och det visar vi inte alls i det här fallet, säger han. 

Det är mycket fokus på telefonnummer i samtalet, ser ni inte numret till den som ringer?

– Jo men det ingår i rutiner att vi ska säkra uppgifter. Men i det här fallet det blir ett oerhört fokus på telefonnummer. Ibland ställer vi ovidkommande frågor för att hålla igång samtalet till polis eller vård är på plats. Men i det här fallet blir det för mycket fokus på telefonnummer och det borde vi hanterat annorlunda. Vi borde berättat hur han ska hantera sin skada och varit kvar tills vi var säkra på att polis och ambulans kommit till platsen.

Hur går ni vidare med SOS-operatören?

– Det här hände i somras. Jag vill inte hänga ut på någon på något sätt, men vid en allvarlig händelse vidtar vi åtgärder. Gör en grundlig utredning vad som har hänt, tar ut andra samtal som operatören tagit och ger sedan kompetenshöjande åtgärder.

►LÄS MER:  SOS trodde inte på skjuten 16-åring: ”Kan du skärpa dig”